Всяка година пътнотранспортните произшествия носят загуби от над 2% от брутния вътрешен продукт за националните икономики, а броят на загиналите - по данни на Световната здравна организация, е над 1.3 милиона души.

Как да се избегнат инцидентите на пътя беше основният въпрос, който разискваха в София стотици международни експерти в областта на пътната безопасност. Те участваха в събитието от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г., посветено на Пътната безопасност: "Нови технологии и добри световни и европейски практики“.

Европейската комисия вече второ десетилетие полага целенасочени усилия за подобряване на пътната безопасност във всички сегменти за намаляване на жертвите по пътищата, обяви по време на форума министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той подчерта, че общата цел на Съюза, по която ще се работи активно до 2030 г., е намаляване на жертвите на пътя наполовина. "Всички сме участници в пътното движение и е важно да осъзнаем, че с темата трябва да бъде ангажирано цялото общество", беше основното послание на конференцията.

Според разчети, всяко 1 евро инвестиция в пътната инфраструктура води до икономия от 15 евро, тъй като намаляването на произшествията е свързано с по-ниски разходи за здравеопазване и щети. МРРБ и Агенция „Пътна инфраструктура“ целенасочено работят в тази посока - инвестициите у нас само в мерки за пътна безопасност след 2007 г. са над 662 млн. лв., каза министър Нанков. Очакванията са въвеждането на тол-системата да даде и допълнителен ресурс за дейности в пътния сектор, който е недофинансиран. Тя ще има и друг положителен ефект върху пътната безопасност, тъй като тежкотоварните превозни средства ще бъдат стимулирани да пътуват основно по магистралите и първокласните пътища, а това ще облекчи трафика по останалите.

Статистиката показва, че най-безопасни за движение са автомагистралите и затова усилията на правителството са съсредоточени върху доизграждането на магистралния пръстен в България. 170 км от автомагистрала „Хемус“ ще бъдат изградени или ще се изграждат в рамките на следващите три години, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Процедурите за строителство и надзор на участъка през Кресненското дефиле, с което да бъде завършена магистрала „Струма“, се очакват до средата на месец май.

Подобряването на пътната безопасност в България и ясното разписване на отговорностите на институциите са сред основните цели на подготвянoто разделяне на Закона за движение по пътищата на три отделни закона. Единият от тях ще регламентира правилата за движение по пътищата, другият - изискванията към превозните средства и автосервизите, а третият ще е свързан с водачите на моторните превозни средства.

Три са основните фактори, които определят движението и неговата безопасност – освен безопасността на пътната инфраструктура, това са поведението на участниците в движението и автомобилният парк. Като конкретни мерки за намаляване на ПТП бяха набелязани ограничаването на скоростта, особено в населените места, подобряване на образованието и обучението на участниците в пътното движение, въвеждането на иновации, по-масовото използване на алтернативни видове транспорт и др.