Онлайн покупки без граници за европейските потребители

5647
Онлайн покупки без граници за европейските потребители

© Българско председателство на Съвета на ЕС

По инициатива на Българското председателство на Съвета на ЕС новите правила против геоблокирането бяха подписани месец по-рано. Целта е потребителите и бизнеса да се възползват от възможностите, които отваря Регламентът за прекратяване на неоснователното блокиране на географски принцип, преди коледните празници.

Това стана на церемония в Брюксел днес, на която подписите си под новите правила поставиха министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова и председателят на Европейския парламент Антонио Таяни, само ден след официалното им приемане от министрите на ЕС.

Стъпката е част от изпълнението на ангажимента на Българското председателство към премахване на дискриминацията пред потребителите и бизнеса в ЕС и към създаването на работещ Единен цифров пазар.

Новите правила, които Европейската комисия предложи през май 2016 г., гарантират на всички потребители и компании равен достъп до еднакви цени, промоции и условия за плащане, когато закупуват продукти и услуги в друга страна на Европейския съюз. Новите правила няма да се прилагат към съдържание, защитено от авторски права, като музика и филми, но обхватът може да бъде преразгледан на по-късен етап.

Така например, българските потребителите ще могат да си поръчат почивка в Италия през италиански сайт на цените за потребителите в Италия. Или да си купят детски играчки от немски сайт, без изискване да заплатят с немска кредитна или дебитна карта.

„Гордея се, че моят подпис свидетелства за ангажираността на българското председателство и към напредъка в цифровата програма на Европа, и към улесняването на ежедневието на европейските граждани и бизнес“, коментира министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова.

„Днес е важен ден за всички нас като европейци и като потребители: с регламента е направена решителна крачка към завършването на Единния цифров пазар и ще ни бъдат предоставени по-добри сделки и по-широк избор на услуги и стоки за нашите онлайн покупки“, каза още министър Павлова.

Тя благодари на Европейския парламент за ускоряването на влизането в сила на регламента, което не би било възможно без съвместните усилия на депутатите и Съвета. Министър Павлова отбеляза значимия принос на предишните ротационни председателства на Холандия, Словакия, Малта и Естония за тяхната работа по преписката.

„Следващата стъпка ще бъде направена на 1 април, когато ще започнем истински да се възползваме от преносимостта на съдържание и когато всички наши абонаменти, видео, книги и игри ще можем да носим със себе си“, каза Мария Габриел след подписването на регламента.

Тя подчерта, че общите действия на институциите за пореден път доказват, че могат да носят конкретна полза за гражданите и перспектива за бизнеса, особено за малките и средните компании. „Само 9 % от тях извършват онлайн търговия и сега с географското отблокиране се отваря една нова възможност за тях“, подчерта българският еврокомисар.

„Тази стъпка е като коледен подарък за всички ни“, каза Ружа Хонещайн, член на европарламента и докладчик по досието.

Председателят на ЕП Антонио Таяни също подчерта важната роля на географското отблокиране за гражданите и за това европейският общ пазар да бъде по-богат.

Регламентът определя три специфични ситуации, които до сега дискриминираха потребителите на основата на националност, пребиваване и местонахождение:

  • Продажбата на стоки без физическа доставка. Например, ако белгийски клиент желае да купи хладилник от германски уебсайт, той ще има право да поръча продукта и да организира доставката до дома си.
  • Продажбата на услуги, предоставяни по електронен път. Например, ако български потребител желае да купи хостинг услуги за сайта си от испанска компания, вече няма да се налага да плаща допълнителни такси, в сравнение с испански потребител.
  • Продажбата на услуги, предоставяни на специфично място. Пример: италианско семейство може да си купи пътуване директно в развлекателен парк във Франция, без да бъде пренасочено към италиански уебсайт.

Може да има основателни причини търговците да не продават в други държави, като например необходимостта да се регистрират в данъчния орган в държавата по местоназначение, по-високи разходи за корабоплаване или разходи, произтичащи от прилагането на международното право за защита на потребителите.

Регламентът за прекратяване на необосновано геоблокиране беше определен като законодателен приоритет за 2017 г. като част от Единния цифров пазар. Политическо споразумение по него беше постигнато по време на Естонското председателство в края на миналата година. Предложението за приемането на този документ дойде от Комисията към Съвета и Парламента на ЕС на 25 май 2016 г.

През 2015 г. проучване на Европейската комисия установи, че само 37% от уебсайтовете действително са позволили на клиенти от други страни да достигнат крайната стъпка преди да завършат покупката, като въвеждат данни за плащане. Същото проучване показва, че само 15% от европейците купуват стоки онлайн от други държави.

Премахването на неоправданото блокиране на географски принцип и напълно функциониращия общ пазар биха могли да допринесат с 415 млрд. евро годишно към икономиката на ЕС и да създадат стотици хиляди нови работни места. 

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg