Близостта на големите европейски държави и градове позволява лесно и достъпно да се качите на самолет и да се озовете в нова страна за броени часове.

Въпреки това Европа се надява да намали броя на тези пътувания със самолет и да замени самолетите с високоскоростни влакове.

Лидерите на железопътната индустрия се срещнаха в Лион, Франция, на 29 юни, за да обсъдят потенциалното разширяване на своите железопътни системи.

Настоящата им визия включва удвояване на използването на железопътния транспорт до 2030 г. и утрояването му до 2050 г. Крайната цел е тези влакове да свързват всички големи градове, съобщава Giant Freakin Robot.

Въпреки че Европа вече разполага с няколко високоскоростни влака, изграждането на инфраструктурата на целия континент ще бъде по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Освен че това е изключително амбициозен и скъп проект, бюрокрацията ще бъде сериозна пречка.

Тъй като релсите ще пресичат границите на държавите, ще трябва да се преодолеят различни разпоредби, за да се осъществи проектът. Съществува и съображението, че COVID оказа сериозно влияние върху продажбите на железопътни билети, като броят на пътуващите достигна рекордно ниски нива.

Въпреки това интегрирането на високоскоростни влакове в цяла Европа със сигурност изглежда полезно начинание, посочва БГНЕС. Ползите са двойни - хората не само ще имат по-лесен достъп до останалата част на Европа, но и това ще бъде изключително полезно от екологична гледна точка.

10-те най-добри влакови маршрута в Европа, сред които и българскиБавното пътуване с влак из красиви пейзажи е истинска наслада за душата

Емисиите на въглероден диоксид от самолетите са значително по-големи, отколкото от влаковете. В съвместен доклад на екологични организации от Германия, Полша, Испания и Франция се казва, че полетът Париж-Берлин създава поне шест пъти повече въглеродни емисии, отколкото пътуването с влак на същото разстояние.

Ако до 2050 г. броят на влаковете се утрои, това ще бъде огромна стъпка към постигане на целите на "Зелената сделка" на ЕС, които поставят високата цел до 2050 г. ЕС да стане въглеродно неутрален.

Плановете на ЕС за високоскоростни влакове започнаха обещаващо, като национални железопътни линии, като Париж-Лион, Милано-Рим, Барселона-Мадрид и Берлин-Мюнхен, осигуряват бързи и екологични начини за придвижване на пътниците от един голям град в друга държава. Съществуват и някои обещаващи примери за междудържавни железници, като тунелът под Ламанша и трасето Thalys.

Базовият тунел "Бренер", който трябва да бъде открит през 2032 г., ще свързва Инсбрук, Австрия, и Форца. Това ще бъде чудесен пример за железница, която предоставя само ползи, тъй като железницата не само ще бъде по-екологична от полетите, но и ще съкрати до 70 минути от разписанието на пътуването, в сравнение с полета.

Различни европейски държави също работят по изграждането на повече железопътни линии, които да свързват големите им градове.

Ако ЕС успее да осигури високоскоростни влакове, които са по-рентабилни, по-устойчиви и по-бързи от полетите, това ще бъде голяма победа за железопътния транспорт като цяло. Парите, бюрокрацията и други логистични проблеми обаче могат да забавят значително този процес.

Да се надяваме, че ЕС ще успее да реализира цялата си визия и пътуването ще се подобри във всички горепосочени области. Ако всички тези фактори се съчетаят, може да се окаже, че сме свидетели на ново бъдеще на междудържавните пътувания.