Европейските производители на електрически батерии са готови да се възползват от "зелената сделка", която е част от възстановителния икономически пакет, договорен от лидерите на държавите от Европейския съюз.

Той има за цел да подпомогне икономиката на Общността след кризата, предизвикана от коронавируса, но за всички представители на сектора е ясно, че ще бъде трудно да се конкурират с азиатските гиганти, които в момента доминират на пазара на технологиите, свързани с възобновяемите енергийни източници, пише Ройтерс.

Шведската Northvolt и френската Verkor са сред компаниите, които възнамеряват да произвеждат акумулаторни батерии в големи мащаби. Други европейски производители пък се насочват към нишовите сегменти, вместо да се борят за пазарен дял с китайските и южнокорейските конгломерати, които доставят батерии за електрическите автомобили.

Гръцката Sunlight и технологичните стартъпи, в лицето на словашката InoBat Auto и швейцарската Innolith, преследват именно тази цел.

"Все още е възможно да имаме големи производители на батерии в Европа. За целта трябва да наваксаме изоставането в растежа и да прилагаме иновациите много по-бързо от останалите", казва изпълнителният директор на Sunlight Лампрос Бизалас.

Заводът на неговата компания в Гърция е един от най-големите производители на оловни акумулатори, които се използват в производството на електрокари, автоматизирани индустриални машини и системи за съхранение на енергия.

Сега Sunlight премества своя фокус към литиево-йонните батерии, но не възнамерява да се конкурира с производителите на батерии за електрически автомобили, като китайската Contemporary Amperex Technology, японската Panasonic и южнокорейските LG Chem, Samsung SDI и SK Innovation.

Вместо това гръцката компания се насочва към производството на литиево-железен фосфат, който се използва в батериите за електрокари, локомотиви и индустриални роботи.

"Това са пазари за милиарди долари. Имаме много добра възможност да навлезем в тях, тъй като китайските компании в момента са фокусирани основно върху електроавтомобилите", казва още Бизалас.

Към момента в Китай се произвеждат 80% от всички литиево-йонни батерии в света. По-голямата част от капацитета, който предстои да бъде пуснат в експлоатация в Европа през следващите пет години, също идва от Азия.

Но Европейският съюз планира да инвестира 550 милиарда евро в инициативи, свързани с борбата с климатичните промени и "зелените" технологии през следващите седем години.

Тези планове са базирани върху развитието на производството на батерии, които да складират енергията, произведена от възобновяеми източници и да захранват разрастващата се електрическа мобилност.

Пандемията от коронавирус ще ни въведе в ерата на медтаОгромните програми за зелени инвестиции и дигитални стимули - най-вече в Азия и Европа, ще създадат условия за бум в търсенето на мед, смятат анализатори

Засега в процес на разработка са поне 13 проекта за производство на батерии в няколко европейски държави, сред които Франция, Германия, Словакия и Полша, които биха могли да се възползват от европейските субсидии. Някои от тях обаче също са с азиатско участие, като завода на LG Chem край Краков в Полша.

Очаква се производството на електромобили в Европа да се увеличи шест пъти през следващите пет години, добавената стойност от производството на батерии (от добиването на материалите през производството до рециклирането) да достигне 250 милиарда евро.

Въпреки това има европейски компании, които не смятат, че имат шанса да се мерят с азиатските гиганти. Словашката InoBat Auto, например, която е подкрепена от американския технологичен концерн Wildcat Discovery Technologies и чешката енергийна компания CEZ, избира друг подход.

Нейният изпълнителен директор Мариан Бочек смята, че европейската автомобилна индустрия е станала твърде зависима от вноса на евтини батерии от Азия и че е загубила своя "технологичен суверенитет". Производителите вече са принудени да съобразяват дизайна на своите автомобили с наличните на пазара батерии.

Затова InoBat Auto възнамерява да предложи на пазара "бутикови" решения за производителите от високия клас, които имат специални батерии за своите продукти.

Догодина компанията ще стартира поточна линия с капацитет от 100 мегаватчаса, която ще се намира в непосредствена близост до заводите на Peugeot, Kia Motors и Jaguar Land Rover в Словакия. Дългосрочните планове са тя да достигне капацитет от 10 гигаватчаса.

Компанията ще тества химикали и прототипи на батерии, които са съобразени с конкретните нужди на всеки автопроизводител.

Експертите, цитирани от Ройтерс, са категорични, че батериите от ново поколение трябва да издържат повече, да се зареждат по-бързо, да бъдат по-безопасни и по-екологични от тези, които са на пазара в момента.

Швейцарската компания Innolith, която придоби интелектуалната собственост на американския производител на батерии Alevo след неговия фалит през 2017 г., работи именно в тази посока.

В нейните лаборатории, базирани в Германия, се разработва прототипа NMC 811 - батерия, която ще може да генерира по 315 вата на час за килограм тегло. Тя е с по-ниско съдържание на кобалт от конвенционалните литиево-йонни батерии, което означава, че има потенциал да осигури повече енергия на по-ниска цена.

Продажбите на електромобили ще пострадат по-слабо от обикновенитеПродажбите на електрически автомобили в световен мащаб ще се понижат през 2020 г.

И докато европейските производители търсят начини да пробият на международния пазар, азиатските компании се възползват от доминиращата си позиция и разширяват присъствието си на Стария континент.

Първите европейски заводи на SK Innovation и Contemporary Amperex Technology (CATL) вече са в процес на изграждане, LG Chem има фабрика в Полша, а Samsung - в Унгария.

Засега шведската компания Northvolt е една от малкото, които изглежда имат капацитет да се "опълчат" на азиатските гиганти. Целта на компанията е да заеме 25% от европейския пазар на батерии след 10 години. Това ще изисква мощности, произвеждащи по 150 гигаватчаса - три пъти повече от настоящия капацитет на всички европейски производители на литиево-йонни батерии, взети заедно.

Миналия месец компанията привлече дългово финансиране на стойност 1.6 милиарда евро в допълнение към капиталовите инвестиции от близо 1 милиард евро. Сред акционерите са германският автомобилен гигант Volkswagen и американската инвестиционна банка Goldman Sachs.

Първият завод на компанията с капацитет от 40 гигиватчаса ще отвори врати в Швеция догодина. През 2024 г. се очаква изграждането на още една фабрика в Германия, съвместно с Volkswagen, която ще произвежда по 24 гигавата батерии на час.

Френският стартъп Verkor пък е подкрепен от индустриални гиганти, като Schneider Electric планира изграждането на завод с капацитет от 16 гигаватчаса в Южна Европа през 2023 г.

Изпълнителният директор на компанията Беноа Леменан заяви, че ще търси финансиране от 1.6 милиарда евро догодина от частни инвестиционни фондове и от банки.

По думите му проектът е изготвен още преди избухването на пандемията от COVID-19, но кризата, предизвикана от нея и плановете, свързани със "зелената сделка", са го ускорили значително.