Facebook пуска образователен инструмент в рамките на мерките за справяне с фалшивите новини, съобщава ВВС.

За три дни в горната част на потока от новини на потребителите ще се появява съобщение, даващо съвети „как да откриваме фалшиви новини“ и да докладваме за тях. Кампанията, която ще бъде пусната в 14 страни, „цели да помогне на хората да четат по-критично“, отбелязва социалната мрежа.

Експертите обаче се съмняват, че мярката ще има действително въздействие. „Докато Facebook не спре да възнаграждава архитектите на фалшивите новини с огромен трафик, този проблем просто ще се влошава“, казва Том Фел, преподавател по дигитална журналистика в Градския университет в Лондон.

От днес потребителите, които кликват върху съобщението във Facebook, ще бъдат пренасочвани към помощния център на социалната мрежа, където ще видят списък от най-малко десет съвета за откриване на фалшивите истории. Сред тях са информация за URL на статията, изследване на източника на историята и по-критично мислене относно достоверността на статията.

Инструментът препоръчва на потребителите да бъдат и „скептични към заглавията“, тъй като фалшивите новини „често имат примамливи заглавия с удивителни“.

„Смятаме, че тези съвети ще помогнат на хората да станат по-критични читатели, което е от голямо значение, тъй като се насочваме към свят, в който хората трябва да бъдат по-скептични към това, което четат, и да са сигурни, че не са подвеждани или лъгани“, казва Адам Мосери, вицепрезидент на отдел „Новинарски поток“.

Той допълни, че инструментът е само една част от по-широка стратегия и че няма „магическо хапче“.

Facebook беше подложена на натиск да се бори с фалшивите новини върху платформата си след твърдения, че тя е била използвана за влияние върху избирателите по време на предизборната кампания в САЩ. Според една от фалшивите новини, например, бившият кандидат-президент Хилари Клинтън била част от педофилска мрежа.

Оттогава Facebook предприе действия да подобри мониторинга си и процеса по докладване на фалшивите новини. В отговор на въпрос дали мерките са намалили фалшивите новини, Мосери заяви, че е имало „спад в САЩ и никакво увеличение в Европа“.

За момента инструментът на Facebook за засичане на фалшивите новини е наличен в Германия, Франция, Италия, Великобритания, Филипини, Индонезия, Тайван, Мианмар, Бразилия, Мексико, Колумбия, Аржентина, САЩ, Канада.