В края на миналата седмица президентът на Чили Габриел Борик обяви, че ще национализира литиевата промишленост на страната. Тя е вторият по големина производител в света на метала, необходим за батериите на електрическите превозни средства, а целта на Борик е по този начин „да стимулира икономиката и да защити околната среда“.

Шокиращият ход в страната с най-големите запаси от ценния метал в света, посочва Reuters, ще доведе до прехвърляне на контрола върху огромните литиеви операции в Чили от индустриалните гиганти SQM и Albemarle към отделна държавна компания.

Това поставя ново предизвикателство пред производителите на електромобили, които се борят да си осигурят материали за батерии, тъй като все повече държави се стремят да защитят природните си ресурси, добавя в своя анализ информационната агенция и дава пример с Мексико. Страната също национализира своите литиеви находища, а през 2020 г. Индонезия забрани износа на никелова руда – също ключов материал за батерии.

"Това е най-добрият шанс да преминем към устойчива и развита икономика. Не можем да си позволим да го пропилеем", казва Борик в обръщение, излъчено по чилийската обществена телевизия, и добавя, че в бъдеще договори за доставка на литий ще се издават само като публично-частни партньорства с държавен контрол.

Правителството няма да прекратява настоящите договори, но се надява, че компаниите ще бъдат отворени за държавно участие, преди те да изтекат, казва още той, без да назовава имената на Albemarle и SQM, които са съответно производител №1 и №2 на литий в света.

Договорът на SQM изтича през 2030 г., а този на Albemarle - през 2043 г.

SQM, официално наричана Sociedad Quimica Y Minera de Chile, и Albemarle доставят литий на Tesla, LG Energy Solution и други водещи производители на електрически превозни средства и батерии.

От Albemarle коментират, цитирани от Reuters, че съобщението няма да има "съществено въздействие върху нашия бизнес" и че ще продължат разговорите за инвестиране в по-нататъшен растеж и използване на нови технологии в Чили.

От SQM не дават официален коментар, но южнокорейският производител на батерии SK On, който има дългосрочен договор за доставка с компанията, заявява, че ще следи развитието на ситуацията и ще реагира с дългосрочна перспектива.

Съобщението на чилийското държавно ръководство не предизвика обрат в цените на лития, които спаднаха с над 70% от пика си през ноември поради отслабващото търсене на електрически превозни средства в Китай, най-големия автомобилен пазар в света.

ЕС пред зелена дилема как да добива важни минерали без да унищожи природатаЕК се кани да позволи на минните проекти, определени като стратегически, да се възползват от двугодишни срокове за издаване на разрешителни


"Когато или ако производителите на батерии подновят договорите си с чилийските доставчици, условията на договорите вероятно ще станат по-неизгодни от тези, които са подписвали в миналото, когато нямаше държавно участие", казва Чо Хюнрюл, анализатор в Samsung Securities.

Този ход вероятно ще стимулира пренасочването на бъдещите инвестиции в литий към други държави, включително Австралия, най-големият производител в света, смятат анализаторите, цитирани от новинарската агенция.

"Стабилността на политиката е много важна за всеки миннодобивен проект. Подходящи за добив юрисдикции като Австралия ще бъдат местата, където ще се инвестират допълнителни средства", казва Харш Бардия, анализатор в JBWere.

Държавните компании излизат на сцената

Борик заявява също така, че държавната компания Codelco, най-големият производител на мед в света, ще бъде натоварена със задачата да намери най-добрия начин за създаване на държавна компания за литий и че той ще поиска одобрение от Конгреса за плана през втората половина на годината. Но именно Конгресът е спирачка за много от по-амбициозните предложения на Борик, като в началото на март например отложи предложения законопроект за данъчна реформа.

Codelco и държавната минна компания Enami ще получат договори за проучване и добив в райони, в които сега има частни проекти, преди да бъде създадена националната литиева компания. Ще бъде създаден и отдел, който ще се занимава с усъвършенстването на технологиите за намаляване на въздействието върху околната среда, включително с акцент върху директния добив на литий пред изпарителните басейни.

Борик е катеоричен, че страната ще се стреми да опазва биоразнообразието и да споделя ползите от добива с коренното население и местните общности.

Шолц договори ключови енергийни споразумения с Южна АмерикаС тях той иска да насърчи енергийното сътрудничество и да осигури критични суровини за енергийния преход от Южна Америка


"Днес представяме национална стратегия за лития, която е технически солидна и амбициозна", казва президентът и добавя, че това ще помогне за изграждане на "Чили, която разпределя богатството, създадено от всички нас, по по-справедлив начин".

Решението на Чили стимулира един изцяло нов пазар

Планът на чилийския президент Габриел Борик да национализира огромната литиева промишленост на страната поставя в центъра на вниманието новопоявилите се технологии за филтриране, които имат за цел да направят революция в начина на производството на важния за електромобилния сектор метал.

Заявката на Борик, че новосъздадената държавна компания ще заложи на директния добив на литий (DLE), може да се превърне в катализатор за развитието на този недоказан в търговско отношение набор от технологии, посочва Reuters. Още повече, че съседна Боливия, както и компании като General Motors Co, Rio Tinto Ltd. вече работят в тази посока.

DLE технологиите са предназначени за извличане на метала от солени наноси в чилийската пустиня Атакама и на други места по света с помощта на филтри, мембрани, керамични топчета или друго оборудване, което обикновено може да се събере в малък склад. Множество компании работят по разработването на конкурентни версии на тази технология, тъй като тя обещава да намали отпечатъка на индустрията.

Европа къса зависимостта си от Китай в сектора на електромобилите до 2030 За да се случи това обаче, европейските страни трябва да реагират на “приятелския огън” от САЩ


Много от технологиите за DLE обаче използват много питейна вода и електричество, като към момента нито една версия не работи самостоятелно в търговски мащаб. Ако Чили успее да помогне за успеха на една или повече от DLE технологиите, това ще затвърди доминиращата роля на страната в световната литиева индустрия и тази за производство на електрически превозни средства за десетилетия напред.

"Дяволът се крие в детайлите, но и в двата случая това е чудесна възможност за технологична иновация при обработката на солен разтвор", казва Крис Бери, независим консултант в литиевата индустрия, за плана на Борик.