Брентът поскъпна моментно до нов три и половина годишен връх при нива от близо 80 долара за барел, вследствие на нарастване на геополитическото напрежение и опасенията, че това ще засегне предлагането на "черното злато" в и без това напрегнатата среда.

Това бяха най-високите стойности на суровината от затварянето й през ноември 2014 г. насам.

И макар "черното злато" да върна в известна степен от рекордните си нива, инвеститорите все още не са толкова сигурни, че сме видели най-високите стойности на петрола.

Опасенията за случващото се в Близкия Изток карат инвеститорите да се позиционират в по-голяма степен в петрол тип брент. Междувременно, сблъсъците между палестинци и израелски военни на границата на Ивицата Газа в средата на май допълнително обтегнаха напрежението.

Силното поскъпване на петрола започна, след като Тръмп изостави споразумението с Иран относно ядрената програма на страната и заплаши с налагането на допълнителни санкции върху страната.

А Иран е един от водещите производители в ОПЕК и това носи съществен риск след себе си от проблеми в доставките.

Основната теза на трейдърите е, че световното предлагане на петрол ще се понижи, вследствие на някои от неизвестните, в резултат на изоставянето на иранската сделка от САЩ. Това се приема като бичи признак, според пазарните участници, в среда на силно търсене на суровината през второто тримесечие.

Най-големият риск пред цената на петрола е свързан с щатското производство. И въпреки това редица анализатори прогнозират, че можем да станем свидетели на по-нататъшно поскъпване на щатския суров петрол към нива от 80-85 долара за барел.

За сравнение, към края на май щатският суров петрол се търгува при нива от около 67 долара за барел, след като достигна седмица преди това най-високото си ниво за последните близо четири години от 72.5 долара за барел.

Според щатското енергийно министерство, производството на петрол в САЩ от седемте водещи шистови производителя се очаква да се повиши със 144 000 барела на ден през юни, до ниво от 7.178 милиона барела на ден.

Отново в средата на май стана ясно, че производството на петрол от ОПЕК се е повишило с 12 000 барела. От картела повишиха очакванията си за потреблението до 98.85 милиона барела за тази година, или с 25 000 барела повече спрямо предходните прогнози.

Поскъпването на петрола ще се отрази със сигурност върху инфлацията по направление на цените на горивата

Това, което със сигурност ще направи поскъпването на петрола и което вече започва да се усеща с пълна сила е... инфлация. Тя ще дойде по направление на цените на горивата, а първите ефекти са вече реалност.

Цената на най-масовия бензин А95 се повиши и по българските бензиностанции до 2.26 лева за литър (към 28 май) спрямо 2.08 лева (на 11 април). Това представлява ръст от над 5%.

До момента петролният сектор успяваше някак си да абсорбира ръста в цената на петрола на международните пазари, но това явно се промени. За сравнение, преди година цената на бензина А95 бе 2.07 лева за литър. Тогава обаче цената на брента бе при ниво от 55 долара.

Тоест, за последната една година цената на петрола се е повишила с над 40% на международните пазари при почти нулев ръст в цената на бензина по българските бензиностанции (допреди няколко седмици).

Важно уточнение е, че оĸoлo пoлoвинaтa oт цeнaтa нa бeнзинa и останалите горива y нac ce пpeдoпpeдeля oт митa, aĸцизи и дpyги нaлoзи. Другата половина обаче зависи от цената на петрола на международните пазари.

Разбира се, трябва да отбележим и факта, че цената на петрола се изразява в долари на международните пазари. В тази насока, поевтиняването на еврото през последните няколко седмици е допълнителен фактор, който утежнява поскъпването на петрола.

Защото, когато доларът поскъпва, петролната компонента в цената на бензина и останалите горива, която се изразява в долари, става още по-скъпа.

A зa шoфьopитe щaтcĸaтa инвecтициoннa бaнĸa Gоldmаn Ѕасhѕ имa лoшa нoвинa - цeнaтa нa пeтpoлa мoжe дa пpoдължи дa се повишава. Heщo пoвeчe, пpoгнoзитe нa eĸcпepтитe нa бaнĸaтa ca зa пoвишeниe в цeнaтa нa бpeнтa дo 82.5 дoлapa зa бapeл, пpи тoвa дo cpeдaтa нa гoдинaтa, ĸoгaтo cтapтиpa лeтният "дpaйвинг ceзoн". A тoвa ca нoви близо 5% cпpямo тeĸyщитe цeни нa cypoвинaтa.

В допълнение, ако доларът продължи да поскъпва, то перспективите за шофьорите са за цена на най-масовия бензин А95 от 2.30 лева за литър в България. При това във възможно най-неподходящия период - лятото, когато всички тръгват да пътуват към морето.

Как можете да се хеджирате срещу потенциално по-нататъшно повишение на цената на бензина и останалите горива?

Какво е хеджирането? Най-просто казано - намаляване на риска. Това е есенцията на хеджиращите стратегии. Класическата дефиниция на хеджирането е "позиция, заета от пазарния участник, с цел да намали експозицията си към риск от движението на актива".

Авиокомпаниите, например, са изложени на риск от повишение в цената на горивата, което на практика увеличава разходите за извършване на техния бизнес. Подобно на авиолиниите, и обикновените потребители също са заплашени от ръста в цените на горивата, предвид на това, че последните заемат сериозен дял от разходите на българските домакинства.

Традиционно, в класацията по недостъпност на бензина, в която Bloomberg съпоставя цената на бензина с доходите на населението, България заема между 50-а и 56-а позиция през последните години. Класацията се изготвя от финансовото издание, като се съпоставя цената на бензина и доходите в 61 страни по света.

Според последните данни на Bloomberg, страната ни е на 53-а позиция по недостъпност на бензина, като галон бензин (3.785 литра) заема 20.14% дял от дневния доход на българите.

За идеи относно това как да се предпазите от поскъпване на бензина, ще погледнем към авиокомпаниите, за които цените на горивата са основен разход. Всъщност авиокомпаниите се хеджират срещу този риск, като купуват петролни фючърси.

По този начин те се застраховат (хеджират) от потенциално повишение на цената на петрола на международните пазари, което би повишило разходите им и имат възможност да се съсредоточат върху основния си бизнес.

В гореописаната насока хеджирането може да се определи като нещо напълно противоположно на спекулирането. В случая авиокомпаниите заемат дълги позиции в петролни фючърси на стоковите пазари, не за да печелят от поскъпването на петрола, а за да губят по-малко от това при поскъпване на горивата (които са основен разход за бизнеса им).

Традиционно хеджорът заема позиция, за да премахне риска, докато спекулантът заема позиция, за да се облагодетелства от риска. Покупката на фючърси обаче не е подходяща за обикновените инвеститори. И то не защото думата "фючърси" звучи сложно, а защото стандартизираните контракти (обикновено за 1000 барела) не са особено удобни за малките инвеститори.

В крайна сметка, за разлика от авиокомпаниите, вие няма да имате нужда да застроховате такова голямо по размер бъдещо потребление на горива.

Фючърсите обаче имат още един недостатък, освен размера им, който изисква голям капитал. И този недостатък е свързан с факта, че фючърсите изтичат. По своята същност, петролните фючърси са стандартизирани контракти за доставка на определено количество петрол на определена дата.

И заради това, че става въпрос за бъдеща дата на доставка, те се търгуват с премия (цената на риска от повишението, или понижението в цената на базовия актив).

Освен че имат премия, която обикновено нараства с отдалечаване на срока на доставката (заради по-голямата несигурност във времето), фючърсите изтичат на определена дата. Когато изтекат и премията, която сте платили, стане нула, ще трябва да купите нови контракти, при които отново ще плащате премия, която ще намалява с течение на времето.

Целият този процес на подновяване (rollover на фючърсите) може да е изключително скъп за индивидуалните инвеститори.

Как да избегнeте скъпия rollover на петролните фючърси?

Решението е много просто и се казва "договори за разлика" (CFD). При договорите за разлика вие на практика не купувате реално петрол чрез петролни фючърси, а търгувате с разликата в цената на петрола.

По този начин, освен че избягвате скъпия rollover на петролните фючърси, вие имате възможност да държите дългосрочно позициите си. Още едно предимство при търговията с договори за разлика е ливъриджът.

Това е ползване на заемен капитал от вашия брокер. Добрата страна на ливъриджа е, че не изисква хеджиращата ви стратегия да блокира огромно количество от вашия капитал за неопределено дълго време.

Много е важно, когато избирате CFD брокер, да имате представа за реалните нива на спреда и качеството на изпълнение на поръчките, включително и в моменти на по-сериозна волатилност на пазара, каквито неизменно ще видите в историята си като трейдър.

Докато сме на темата за разходите, трябва да имате предвид, че освен спреда, CFD брокерите налагат още една такса. Тя се нарича суап и е обвързана с размера на средствата и заемния капитал, с който сте отворили поръчките си. За разлика от спреда, който е такса при влизане и излизане в позиция, суапът се начислява на дневна база.

Много е важно да се запознаете с нивата на суапа на CFD брокера, който сте избрали, преди да пристъпите към реална търговия.

Един практически пример за хеджиране срещу поскъпване на бензина и горивата с покупка на CFD-та върху петрол

След като уточнихме, че най-голямата опасност за поскъпване на бензина идва по направление на по-нататъшно повишение в цената на петрола на международните пазари, то напълно логично звучи да се хеджирате, като купите договори за разлика върху петрола.

По този начин, при потенциално по-нататъшно поскъпване в цената на петрола, ще печелите от договорите си за разлика върху петрола, което ще компенсира загубите ви при бъдещо зареждане на резервоара на евентуално по-висока цена.

И обратното - при поевтиняване на петрола на международните пазари, ще губите от договорите си за разлика и ще печелите, като зареждате по-евтин бензин.

Разбира се, има и един неблагоприятен вариант, при който петролът да поевтинее, но бензинът - не, поради фактори като забавящото поскъпване в цената на горивата, или вследствие на неблагоприятни валутни разлики. Не забравяйте обаче, че смисълът на хеджирането не е да печелите, а да се застраховате срещу по-големи загуби. Така че то не е подходящо за всеки тип инвеститор.

Да кажем, че изминавате средно по 20 000 километра на година и искате да застраховате ползвания за тези километри бензин с покупката на договори за разлика върху петрола, защото смятате, че петролът може да поскъпне например с още 20, или дори 30%.

Ще приемем също така, че вашият автомобил е със среден разход на гориво от 6.5 литра бензин А95, на 100 километра. Тоест, за посочените километри ще са ви нужни 1 300 литра бензин на година.

Въз основа на текущата цена на бензина от 2.26 лева, това е бензин на стойност 2 938 лева (1 300 х 2.26 лева за литър). Искате да се застраховате от поскъпване на бензина с 10%, което според вас, би могло да се случи при 15% ръст в цената на петрола.

При подобно поскъпване от 10% на бензина, вие ще загубите, тоест ще изхарчите, с 294 лева повече за бензин през следващата година. За да неутрализирате тази сума с потенциално поскъпване на петрола с 15%, е необходимо да си купите договори за разлика на петрол на стойност 1 800 лева (1125 долара). Или това прави около 15 барела петрол тип брент при текущите нива на суровината от 75 долара.

За да купите такова количество петрол при разполагаем ливъридж от 1:500, ви е необходима гаранционна сума (маржин) от едва 2.25 долара. Разбира се, добре е да предвидите по-голяма сума, за да не ви бъде закрита позицията при минимална промяна в противоположна на вашата посока в цената на петрола.

Какви са възможните сценарии?

Първи сценарий - петролът продължава да поскъпва и наистина стига 86.5 долара (поскъпва с 15% спрямо текущите му нива) за барел в разгара на лятото, когато пътувате най-много. Бензинът е поскъпнал до 2.45 лева за литър (8.8%).

Купените от вас 15 барела петрол са ви донесли печалба от около 150 долара, което ще е напълно достатъчно, за да компенсира разликата в цената от 14 стотинки за литър за над 30 зареждания на вашия резервоар (45 литра), или за 19 200 километра, при по-високата цена.

Втори сценарий - петролът поевтинява, а цената на бензина се запазва без промяна. Това е най-негативният сценарий. Вие на практика ще реализирате загуба от заемането на подобна хеджираща дълга позиция в договори за разлика на петрол, като няма да печелите от това, че ще зареждате в бъдеще по-евтин бензин.

Не бива да забравяте обаче, че на хеджирането трябва да гледате като на застраховка срещу негативно събитие, тоест нещо, което да предпазва вас и вашия бизнес от негативни събития - в случая, от по-нататъшно поскъпване на петрола.

Трети сценарий - петролът се запазва без повишение, а бензинът поскъпва. Това е още един негативен сценарий за вас. Защото ще зареждате по-скъп бензин, докато няма да компенсирате по-големия си разход с печалба от дългата си позиция в договори за разлика на петрол. В случая хеджирането няма да е постигнало целта си. Ситуацията ви няма да е по-различна от тази, при която не сте се хеджирали.

Kaĸ cтoят нeщaтa при петрола от тexничecĸa глeднa тoчĸa?

Поскъпването на петрола се подсили от два фактора от техническа гледна точка. На първо място е преодоляването на предходния връх от януари на тази година при нива малко над 71 долара, на второ – т. нар. "златно пресичане" (ситуацията при която 50-дневната пълзяща средна величина преминава над 200-дневната) на дневна графика.

Графика: Meta Trader 4 Supreme Edition, Брент, седмична графика, 200 SMA (синя), 50 SMA (червена)

Всъщност, както се вижда от графиката, последното пресичане на двете пълзяща средни величини бе през август на 2014 г. под формата на т. нар. "смъртоносно пресичане" (преминаване на 50-дневната под 200-дневната).

Именно това пресичане постави началото на дългосрочен низходящ тренд на петрола, отвел суровината към понижение от нива от над 110 долара до нива от под 30 долара за барел през 2015 г.

Сега въпросът е дали пресичането на двете средни ще постави началото на нов дългосрочен възходящ тренд при цената на суровината, или ще е фалшив сигнал.

При всички положения обаче е добре да имате едно наум, че опасността от поскъпване в цената на бензина е сериозна, ако станем свидетели на по-нататъшен дългосрочен ръст в цената на петрола.

Тази опасност се подсилва и от факта, че голяма част от досегашното повишение в цената на петрола все още не е заложено в цените на горивата. Налице е и сериозен валутен риск при потенциално поскъпване на долара спрямо еврото, след изключително силното повишение на еврото спрямо щатската валута.

Стратегия за арбитраж между петрола тип брент и щатския суров петрол

Има много инвеститори, които се опитват да правят арбитраж между двата типа петрол, които основно се търгуват на пазара - щатския суров петрол и брента. Тоест, когато спредът между двата типа петрол се разшири или стесни, те залагат или че този спред ще се върне към нормалните си нива, или че ще продължи да се стеснява или разширява.

В момента, например, спредът между двата типа петрол е при ниво от 7 долара. Това е доста висока стойност - от гледна точка на историческите стандарти. Едната възможна стратегия е инвеститорите да заложат, че този спред ще се стесни, като за да се облагодетелстват, ако това се случи, те ще продадат брента и ще купят щатси суров петрол.

Всъщност това е една доста популярна стратегия за търговия напоследък. Все повече стават експертите, които изразяват мнение, че спредът между двата типа петрол може да продължи да се стеснява. Причината - глобализацията и повишаване на износа на САЩ към Европа.

През април щатските производители са сключили рекордни договори за доставка в Европа в размер на близо 550 000 барела на ден, според данни на Thomson Reuters Eikon. За периода януари-април щатската доставка на петрол се е повишила четири пъти до 6.8 милиона тона.

През изминалата година Европа е приела около 7% от щатския износ на петрол, според данни на финансовото издание Reuters. Това съотношение обаче вече е нараснало до 12% през тази година и най-вероятно, според експерти, ще продължи да нараства.

Водещите дестинации на щатския износ са Великобритания, Италия и Холандия, които са големи пунктове на износ на компании, като BP, Exxon Mobil и Valero.

Европейските рафинерии, като полската PKN Orlen и Grupa Lotos, както и норвежката Statoil, преработват щатски петрол, докато други също са в процес на проучване.

„Има много потенциални купувачи, които все още са в период на тестване на щатския суров петрол", коментират пазарни наблюдатели.

Ръстът на щатските доставки може да е добра новина за президента Тръмп, който се бори на много фронтове, но определено петролният пазар и Русия попадат в полезрението му, предвид на нарасналото геополитическо напрежение.

Търговията носи риск: Настоящият материал се предоставя единствено с аналитичен характер и не е съвет или препоръка за търговия с финансови инструменти или други активи. Миналите резултати не са непременно показателни за бъдещите резултати.

Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да претърпите загуба равна на или по-голяма от цялата Ви инвестиция. Следователно не трябва да инвестирате или да рискувате пари, които не може да си позволите да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате всички рискове.