САЩ и техните западни съюзници подготвят следващ кръг от санкции срещу руската петролна индустрия, като се стремят да ограничат продажните цени на руския износ на рафинирани петролни продукти, съобщава The Wall Street Jоurnal.

Тази стъпка обаче, предупреждават някои пазарни наблюдатели, може да свие глобалното предлагане.

По време на срещи в Европа тази седмица служители на Министерството на финансите на САЩ обсъждат подробностите за предстоящите санкции, които ще влязат в сила на 5 февруари.

Според запознати с плановете, цититани от WSJ, санкциите ще определят две ценови ограничения за руските рафинирани продукти - едно за износа на продукти с висока стойност като дизеловото гориво и друго за тези с ниска стойност като мазута.

Новите ограничения следват ходовете на САЩ, Европейския съюз и техните съюзници от Г-7 от миналия месец, когато цената на руския суров петрол беше ограничена до 60 долара за барел.

Тези санкции оказаха сравнително слабо въздействие върху световните цени и това окуражи западните правителства, които искат да окажат натиск върху бюджета на Русия, като същевременно сведат до минимум нестабилността на критичните световни енергийни пазари.

Новите санкции ще ударят западни компании, които финансират, застраховат или превозват морски товари с руски продукти. По този начин те могат да имат по-големи икономически последици, особено след като ще влязат в сила в същия ден, в който ЕС се очаква да забрани вноса на руско дизелово гориво и други рафинирани продукти. Пазарните наблюдатели и някои западни официални лица очакват, че на Русия ще ѝ бъде по-трудно да преориентира износа си на рафинирани продукти, което на свой ред може да натежи на световните цени.

Причината - без достъп до европейския пазар и изправени пред западни санкции за доставки на други места, руското производство ще намалее, което пък ще намали глобалното предлагане.

Правителствената намеса на пазарите ще задълбочи енергийната кризаЕвропа е загубила около 70 млрд.куб.м руски газ, но е привлякла над 50 млрд.куб.м допълнителен внос на LNG

Русия под ударите на ограниченията

Откакто Русия нахлу в Украйна, САЩ и техните съюзници се опитват да нарушат функционирането на руската икономика, която генерира данъчни приходи и финансира армията. В същото време те се стараят тези им действия да водят до минимум съпътстващи щети за собствените им икономики. По този начин мощната руска петролна индустрия се превръща в най-предизвикателната цел за Запада, тъй като освен за развитието на самата Русия, тя има огромно значение и за световните енергийни пазари.

Една от важните причини таванът на цените на суровия петрол досега да не се е отразил толкова негативно на петролните пазари, посочват още от WSJ, е съществуването на голям т.нар. „сенчест флот от танкери“. Това са кораби извън западните юрисдикции, които превозват значителна част от руския износ на суров петрол до дестинации в Азия, в които западните санкции не работят.

Сегашният кръг от органичения обаче се очаква да спре възможностите за износ към нови пазари в Латинска Америка и Африка, а Индия и Китай, най-големите вносители на руски суров петрол, е малко вероятно да изкупуват тези количества, които досега отиваха към Европа, категорични са експертите.

Към допълнителните логистични затруднения се прибавя и декретът на Русия за забрана на продажбата на нейния петрол и петролни продукти на държави, които от 1 февруари поставят таван на продажната им цена. Този ход би могъл да обезкуражи пазарните участници да използват западни услуги за улесняване на търговията с руски петрол, макар че не е ясно как Русия всъщност ще прилага правилото.

Путин подписа указ с мерки срещу налагащите ценови таван на руския петролРуският президент подписа указ, с който забранява доставката на петрол и петролни продукти на страните, които налагат ценови таван на руския петрол. Мярката ще влезе в сила от 1 февруари

Санкциите и Европа

От десетилетия Европа разчита на Русия за дизелово гориво, което поражда опасения за въздействието на февруарските санкции, посочва WSJ, като добавя, че засега европейските доставчици на горива изглежда са се запасили преди влизането в сила на новите ограничения.

Филип Джоунс-Лукс, анализатор в базираната в Женева компания за петролни данни Sparta Commodities, обяснява, че цените на дизела в Европа в момента не са толкова високи, че да принудят търговците да търсят дизелово гориво от алтернативни канали като САЩ, Саудитска Арабия или Индия.

По отношение на суровия петрол преговорите за ограничението от 60 долара за барел се проточиха, тъй като американските служители лобираха пред колегите си от Полша, Литва и Естония да приемат по-висока цена с надежда да сведат до минимум смущенията на световните пазари. Официалните лица в тези страни, както и украинските представители, се стремяха към таван от 30 долара за барел, за да намалят по-сериозно приходите на Кремъл.

Сега ситуацията е сходна. САЩ отново се стремят да определят горна граница на цената на руските петролни продукти, достатъчно ниска, за да удари печалбата на Москва, но достатъчно висока, за да накара Русия да продължи да продава своя дизел и други горива. За целта, Вашингтон е изпратил на обиколка в Латвия, Литва, Естония и Полша високопоставения служител по икономическата политика в Министерството на финансите Бен Харис, обръща внимание WSJ.

От друга страна Украйна продължава да настоява Западът да намали тавана, определен за руския суров петрол, от 60 долара за барел. Съгласно споразумението, постигнато през декември, ЕС се ангажира да преразгледа и евентуално да коригира тази граница в средата на януари, но очакванията са това по-скоро да не се случи.