Доставките на литий се превръщат във все по-сериозен проблем за Съединените щати, пише CNBC.

Почти всички автомобилни производители вече обявиха намеренията си за преход към електрически превозни средства, Tesla достави почти един милион автомобила през 2021 г., а новите играчи в сектора, като Rivian и Lucid, са готови да пуснат своите модели.

За захранването на всички тези електромобили обаче ще са необходими батерии и то в огромни количества.

Очаква се ръстът в производството на електрическите превозни средства да генерира над 90% от търсенето на литий до 2030 г., според Benchmark Mineral Intelligence. Металът обаче се използва не само там, но и в телефоните, компютрите, керамиката, смазочните материали, фармацевтичните продукти и е от съществено значение за съхранението на слънчева и вятърна енергия.

„Това е като кръвта в тялото ви. Това е химията, която стои зад работата на литиево-йонните батерии. Той остава общият знаменател във всички технологии за батерии, дори и при тези от следващото поколение. Така че това наистина е критичен елемент“, казва изпълнителният директор на Lithium Americas Джон Евънс.

Суровината вече е известна като „бялото злато“ заради характерния си сребристо бял цвят, а цената ѝ се движи стремглаво нагоре. За последната година поскъпването е с 280%.

Цената на лития се покачва, нарасна с 280% от януари 2021 г., а установяването на стабилни канали за доставка се превръща в съвременната версия на петролната сигурност от миналия век. Но Съединените щати изостават значително, като само 1% от лития по света се добива и преработва в страната.

По-екологични ли са електромобилите? Да, но е малко сложно... С нарастването на популярността на електромобилите, дебатът за това дали те са достатъчно екологични все по-често излиза на преден план

Над 80% от суровия литий по света се добива в Австралия, Чили и Китай. А Китай контролира повече от половината от световната преработка и рафиниране на метала, като на територията на Поднебесната империя се намират три четвърти от всички мегафабрики за литиево-йонни батерии в света, според Международната агенция по енергетика.

Любопитното е, че до 90-те години на миналия век САЩ бяха лидер в производството на литий.

"Литиевата индустрия стартира в САЩ и се развива добре в продължение на 50 години. Имаме значителни залежи. Предизвикателството е дали можем да произвеждаме това, от което се нуждаем, на конкурентна цена. Това е изключително трудно", коментира пред CNBC мениджърът на Swenson Technology Ерик Нюман.

Като цяло литият не е дефицитен елемент. САЩ държат почти 8 милиона метрични тона в резерв, което ги нарежда сред първите пет държави в света.

Но в страната към момента има само една действаща литиева мина - Силвър пийк в Невада, която е собственост на Albemarle Corporation.

През юни миналата година администрацията на президента Джо Байдън обяви план за бързо стартиране на вътрешно производство и рафиниране на литий, както и производство на батерии. Поставена беше национална цел продажбите на електромобили да достигнат 50% от всички превозни средства за 2030 г.

Има няколко проекта за местен добив на литий, които се разработват в Невада, Северна Каролина, Калифорния и Арканзас.

Петролното сърце на Канада започва да мисли за Инвестициите в петролния сектор на провинцията се понижиха с 26 милиарда канадски долара в периода от 2014 до 2019 година

Controlled Thermal Resources разработва проект за литий в Солтън Сий в Калифорния, който ще извлича литий чрез геотермални енергийни централи в района. Солтън Сий някога беше гореща туристическа дестинация, но се превърна в една от най-тежките екологични кризи в съвременната история, тъй като засушаването на климата доведе до пресъхване на голяма част от езерото.

Сега Калифорния се опитва да трансформира района, наричайки го Литиевата долина, и се надява да генерира приходите, необходими за неговото съживяване.

Миналото лято General Motors обяви инвестиция за милиони долари в Controlled Thermal Resources и си осигури първите права за закупуване на местно произведения литий за своите електромобили.

Piedmont Lithium иска да съживи стара област за добив на литий в Северна Каролина, близо до Шарлът. През 2020 г. компанията подписа сделка за доставка на литий за Tesla, но проектът се забави заради сложната процедура по издаването на всички необходими разрешителни.

Lithium Americas планира открита мина в Такър Пас, която се намира в рамките на изчезнал супервулкан на около 200 мили северно от Рино, Невада. Смята се, че там са едни най-големите запаси на литий в САЩ, а проектът е във фаза на окончателно получаване на разрешително.

И докато по-голямата част от обществото приема позитивно прехода на автоиндустрията към алтернативните енергоизточници, никой не иска мина в задния си двор. Такър Пас и редица други проекти бяха спрени заради съдебни дела и съпротива от страна на еколозите.