Вероятно милиони хора по света си задават въпроса как е възможно цената на дадена стока да бъде отрицателна. Защо един продавач би "платил" на някого, за да вземе стоката му? В повечето случаи, ако никой не я иска, цената ѝ просто пада до нулата или, ако не е с определен срок на годност, може да бъде продадена по-късно.

Оказва се обаче, че в случая с петрола нещата не стоят точно така, защото в началото на тази седмица фючърсите на американския лек суров петрол с доставка през май се сринаха до ниво от минус 37.63 долара за барел.

За първи път в историята цените на "черното злато" станаха отрицателни.

За да бъде обяснена динамиката на петролните пазари през последните няколко дни, трябва да бъдат взети предвид няколко фактора - резкият срив в търсенето заради пандемията от COVID-19, ценовата война между Русия и Саудитска Арабия, препълнените складове и начина, по който функционират фючърсните контракти.

Наистина ли производителите на петрол плащат на купувачите?

За някои петролни производители това наистина би било по-изгодно в сравнение с алтернативата да затворят своите сонди или да търсят място за съхранение на суровината, която извира от земните недра.

Много производители се опасяват, че затварянето на петролните кладенци би могло да ги повреди или да ги направи неизползваеми в дългосрочен план.

Има и пазарни участници, които купуват фючърсите на петрола единствено с цел да спечелят от движенията в цените. Те нямат никакво намерение да се възползват от физическата доставка на суровината и да се занимават с нейното съхранение.

Те поемат риска от резки изменения в цената и понякога са принудени да продават на загуба. Включително и да "плащат" на купувачите.

Междувременно нарастващото предлагане и препълването на складовите площи увеличи значително разходите за съхранение на петрола.

Каква роля изигра ценовата война между Москва и Рияд?

През март, на фона на вече разпространяващата се пандемия от COVID-19, два от водещите производители на петрол в света -Русия и Саудитска Арабия, започнаха ценова война помежду си, след като не успяха да се договорят за необходимостта от свиване на добивите.

И двете държави "отвориха кранчето" и буквално наводниха пазарите с петрол. И то във време, когато Европа и Северна Америка вече изчисляваха щетите от пандемията и прогнозираха рязко свиване на търсенето.

Защо цените на акциите скачат, когато положението е ужасноПазарът отразява посоката на очаквнията. Не е нужно новините да са добри, за да повишават цените на акциите


Петролните складове изчерпват капацитета си

Успоредно с понижението на цените, петролните складове започнаха да наближават максималния си капацитет. Запасите в Къшинг, Оклахома, където се намира ключовият петролен "хъб" на Съединените щати, се увеличиха с близо 50% за малко повече от месец и достигнаха 55 милиона барела.

Производителите започнаха да разработват най-различни иновативни практики, като например да складират количества директно на танкерите и във влаковите композиции.

Каква е ролята на фючърсите?

Най-резкият спад в цените се наблюдаваше при договорите за бъдеща доставка, известни и като "фючърси". Те дават възможност на купувача да договори доставка на бъдеща дата при фиксирана цена. По този начин пазарните участници чогат да се "застраховат" срещу бъдещи резки изменения в цените.

Обикновено трейдърите, които не искат да се възползват от доставката, или затварят позицията си, или я прехвърлят с нов фючърсен договор за следваща дата. Крайният срок за продажба на фючърсите с доставка през май изтичаше на 21 април, което оказа много сериозен натиск върху цената.

За много от трейдърите бе по-изгодно да продават при "отрицателни" цени и да плащат на купувачите, отколкото да търсят начини да складират суровината.

Ще се отрази ли това върху цените на горивата и крайния потребител?

За последната година средните цени на бензина в САЩ са намалели с 1 долар до ниво от 1.81 долара за галон (около 48 цента за литър).

Най-вероятно ще минат поне няколко седмици, преди последните движения на петролния пазар да се отразят върху цената на горивата. Но имайки предвид, че данъците и акцизите формират една голяма част от нея, пониженията едва ли ще бъдат в същия мащаб.

Така че, ако някой очаква да получи пари следващия път, когато зарежда автомобила си на бензиностанцията, не трябва да храни големи надежди.