Добрите компании, които и през последните 3 г. на криза показаха устойчиво развитие, се радват на сериозно внимание от страна на банките и при тях нивата на лихвено равнище са по-ниски от степента на риска, който се поема, каза Маргарита Петрова-Кариди, изпълнителен директор и член на съвета на директорите на Банка Пиреос България по време на панел „Банки” на форума Шумът на парите, организиран от Profit.bg и Evento.bg.

Лихвите по кредитите на водещите компании във всяка една индустрия са от порядъка на 4-5% независимо в каква валута.

Лихвите при водещите компании са достигнали един минимум, а причината е, че пазарът е твърде малък, а добрите компании са твърде малко, смята Петрова-Кариди.

При вторият ешелон компании, които имат до 50 млн. приходи от продажби, има по-шарена палитра на условията по кредитите, а нивата по лихвите са между 5-10%.

Чрез намалените финансови разходи тяхната дейност се подобрява, те стават по-ефективни и по-печеливши. Това важи обаче само за добре ситуирани на пазара компании с добро управление и които не са допускали много от грешките на растежа.

Банките имат изключително отговорна роля в две направления –адекватно да подкрепят нуждата от финансиране и да дадат обратна връзка на клиентите и да ги консултират по отношение на финансовото планиране и структуриране, според Петрова-Кариди.

По отношение на секторите през последната година забелязваме излизане от зимния сън. През 2009 и 2010 г. почти нямаше интерес към кредитиране, докато в последната година добрите компании в различни области се чувстват по-спокойни и започват да реализират плановете за развитие и разширяване на дейността, които са имали.

В сравнение с преди 2008 г. обаче всичко става много бавно. Компаниите премислят всичко правят много промени в първоначалните си планове.

Една от причините е сериозното забавяне при изпълнението на европейските програми, което се дължи и на недостатъчния административен капацитет на вътрешните ведомства.

В последните 3 години наблюдаваме силно присъствие на сектор земеделие и това е сериозен бизнес за редица български компания. Има арендатори, които наближава 1 млн. тона износ на зърно, което са сериозни обеми.

Немалка роля за това успешно представяне има и програмата за субсидиране на земеделските производители.

Производствата в лека и средна промишленост също се радват на добри резултати, но и там основното е добрата и далновидна политика.

Не трябва да подценяваме и предприятията от тежката индустрия. Въпреки трудностите и сериозното покачване на цените на медта и цветните метали в този сектор след 2009 г. има едно стабилно подобряване на резултатите.

Сега е моментът за доброто структуриране на бизнеса, смята Петрова-Кариди. Лихвите за големите корпоративни клиенти са в пъти по-добри в сравнение с преди 2008 г.

В момента има и много добра възможност за осъществяване на забавени инвестиции.

Според изнасяните данни едва 40% от одобрените проекти по европейските програми намират финансиране, което е индикатор, че процесът не функционира, както трябва, и в него се налага включването на банките.

Маргарита Петрова-Кариди също така прогнозира изравняване ръста на депозитите и ръста на кредитирането в период от между 6 и 12 месеца.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.