Виждам само положителни факти във въвеждането на единната информационна система. Друг е въпросът, че сроковете са кратки и може да има проблеми. Това каза Стефан Софиянски, главен изпълнителен директор на Лев Инс, по време на организираният от Profit.bg форум „Шумът на парите".

Всички застрахователи приветстваме въвеждането на системата. Нейната дълбока цел обаче е оценката и контрол на риска, а не само издаването на електронни полици за Гражданска отговорност.

Тя ще реши няколко проблема. Ще отпадне, например, възможността недобросъвестни агенти да не отчитат полици или да ги отчитат със закъснение. Когато се натрупа достатъчно голяма база данни пък, ние ще можем да въведем диференцираното тарифиране, т. нар. бонус-малус система, което също ще има превантивен ефект върху шофирането, защото добрият шофьор ще плаща по-малко от лошия. И това самият закон ще го изиска.

В началния етап, когато ще има още бъгове за изчистване и недобра комуникация между застрахователите и Гаранционния фонд, можем да очакваме спадане на обхвата поради невъзможност за издаване на полици, но трудностите ще бъдат преодолени.

Срокът 1 юни, който регулаторът постави за стартиране на системата, е доста кратък. Има леко забавяне на внедряването й в самия Гаранционен фонд, едва миналата седмица застрахователите получихме системата за тестване.

Всички знаем и че агентите, които продават Гражданска отговорност, не са на най-високото ниво на обучение. Самите компании имаме някои пропуски, несъвършенства има и в системата за лицензиране на агентите. И ние и останалите компании обучаваме сериозно посредниците да продават, но все още има малки населени места, където това е трудно и ще създаде проблем.

Но от друга страна връщане назад няма. В държави като Албания и Косово такива системи функционират от много години. Не би следвало ние да не можем да се справим.

Въпросът със стикерите, които се лепят по автомобилите по Каско беше предрешен, каза още Софиянски. На един от форумите беше изказано категорично мнението на МВР и Комисията за финансов надзор, че трябва да отпаднат. Тогава изказах становището, че маркирането на автомобилите е добро и за клиентите и за застрахователите. Все още държа на него и може би е взето предвид в последните промени, добави той.

Има го в европейските директиви, дори се говори за маркиране още от производителите на автомобили. Съвсем наскоро полицията разкри застрахован при нас автомобил при опит да напусне България и това стана единствено и само по маркировката, тъй като всички други отличителни белези бяха премахнати.

За застрахователите маркирането е полезно, защото предотвратява опитите за застрахователни измами. Преди години, когато не беше задължително при нас, застраховани сваляха например някой фар, намираха си счупен, завеждаха щетата, и след като получава обезщетението си по експертна оценка, връщаха здравия фар обратно. Това няма как да се случи, ако автомобилът е маркиран, заяви Софиянски.

Освен това маркирането и самият стикер има превантивен ефект, като показва, че този автомобил не става за разкомплектоване и продаване на частите.

Неуместни са всякакви опити да се напомня за 90-те години, когато групировки са контролирани кражбите. Eдва ли има сериозен човек, който да си мисли, че контролира по някакъв начин организираната престъпност. По-скоро трябва да се работи съвместно с органите на реда. Фирмите, които извършват маркиране, трябва да бъдат в онлайн комуникация с МВР и да подават като база данни маркираните коли в полицията, заяви още Софиянски.

„Шумът на парите" 2011 се реализира благодарение на: ПОК Доверие, Emporiki Bank, MetLife, KIA Motors, MKB Unionbank, БенчМарк Финанс, Енемона и Джони Уокър.

Медийни партньори на събитието са: insurance.bg, DarikFinance.com, econ.bg, infostock.bg, news.bg, money.bg, Darik Radio, imoti.net, EBF TV, сп. Мениджър, сп. Enterprise, сп. Prime Time, сп. Yachting & Lifestyle, Градът Медиа Груп.