Френската Комисия за защита на личните данни (CNIL) обяви, че е глобила Google с рекордните 150 млн. евро заради това, че затруднява потребителите на интернет да отказват използването на онлайн тракери, по-известни като „бисквитки“.

Притежаваната от Meta Platforms Facebook е глобена с 60 млн. евро по същата причина, информира Ройтерс.

Предварителното съгласие от страна на потребителите за използването на бисквитки, които помагат за изграждането на таргетирани рекламни кампании, е ключов стълб в регулациите на ЕС по отношение на неприкосновеността на личните данни и основен приоритет за CNIL.

"Когато приемате използването на бисквитки, това се прави с един клик," казва Карин Кифер от CNIL. "Отказването на бисквитки би трябвало да е също толкова лесно, както и приемането им".

В изявлението от регулатора казват, че са открили, че уебсайтовете на facebook.com, google.fr и youtube.com не позволяват на потребителите да откажат бисквитки лесно, посочвайки като пример платформата за видео стрийминг на Google.

България в Топ 10 на страните с най-много наложени глоби по GDPRЗа три години в страната ни са издадени общо 20 глоби на обща стойност 3.2 млн. евро

От CNIL информират, че двете компании разполагат с три месеца, за да се съобразят с разпорежданията или са заплашени от допълнителни глоби в размер на 100 000 евро за всеки ден забавяне.

Сред разпорежданията са задължения на Google и Facebook да предоставят на френските потребители по-опростени инструменти за отказ на бисквитки.

От CNIL казват, че Google и Facebook предоставят виртуален бутон за незабавно разрешаване на бисквитки, но няма такъв, с който те да бъдат отказани също толкова лесно.

Предишната рекордна глоба на CNIL беше на стойност 100 млн. евро и беше наложена през 2020 г., а потърпевш отново беше Google.

Тогава от CNIL установиха, че френските сайтове на Google са използвали онлайн тракери без предварителното съгласие на потребителите.