Компании, сред които GM, Ford, Google и производители на слънчева енергия, обявиха, че ще работят заедно за установяване на стандарти за разширяване на използването на виртуални електроцентрали (VPP) - системи за намаляване на натоварването на електрическите мрежи при недостиг на енергия, съобщава Reuters.

Нестопанската организация за енергиен преход RMI ще администрира инициативата "Партньорство за виртуални електроцентрали" (Virtual Power Plant Partnership - VP3), която ще има за цел да формира и политика за насърчаване на използването на системите, заявяват от компаниите.

Виртуалните електроцентрали обединяват хиляди децентрализирани енергийни ресурси като електрически превозни средства или електрически отоплителни уреди, контролирани от интелигентни термостати. С разрешение на клиентите те използват усъвършенстван софтуер, за да реагират на недостиг на електроенергия с помощта на превключване на батериите на хиляди домакинства от режим на зареждане към режим на разреждане и подаване на енергия към устройства като бойлери, което помага за цялостно намаляван на потреблението.

Концепцията VPP е напът да се развие експлозивно в Съединените щати, където Законът за намаляване на инфлацията през 2021 г. разшири данъчните стимули за електрически автомобили, електрически бойлери, слънчеви панели и други устройства, чието производство и потребление могат да бъдат координирани, за да се намали натоварването на мрежата.

Чистият водород – новото бойно поле за две суперсилиДвете водещи икономики вече инвестират стотици милиони в сферата

RMI изчислява, че до 2030 г. VPP могат да намалят пиковото потребление в САЩ с 60 гигавата, което е средното потребление на 50 милиона домакинства, а до 2050 г. - с повече от 200 гигавата.

"Виртуалните електроцентрали ще позволят на планиращите и операторите на мрежи да управляват по-добре нарастващото търсене на електроенергия от превозните средства, от сградите и от промишлеността и да гарантират, че мрежата може да остане надеждна дори в условията на продължаващите екстремни метеорологични предизвикателства и застаряващата физическа инфраструктура", казва Марк Дайсън, управляващ директор на програмата за безвъглеродна електроенергия в RMI, цитиран от Reuters.

Роб Трелкелд, директор на глобалната енергийна стратегия в General Motors, също коментира, че VP3 ще успее да "покаже, че електрическите превозни средства могат да се превърнат в надежден актив за предприятията за комунални услуги или операторите за пренос на електроенергия на дребно" и "могат да бъдат актив за собствениците на жилища и автопарковете".

Подобен подход вече подобрява надеждността на мрежата в страни като Германия и Австралия, както и в някои щати на САЩ. По време на екстремната гореща вълна през август миналата година доставчикът California Independent System Operator, например, успява да избегне прекъсвания на електрозахранването, като използва всички налични ресурси, включително VPP, за разпределение на електроенергия. Интелигентните термостати Google Nest също са допринесли за намаляване на натоварването.