Гари Купър, Кларк Гейбъл, Джоан Крофърд, Спенсър Трейси, Хенри Фонда и други филмови звезди от "Златната ера" на Холивуд са получавали милиони долари от производителите на цигари, за да рекламират техните продукти.

Разсекретени документи сочат, че "Америкън тобейко", "Рейнолдс" и други едри цигарени компании от онова време са плащали тлъсти суми на филмовите звезди, за да промотират техните марки във вестникарски реклами. Близо 200 звезди на Холивуд са взели участие в рекламната кампания, възхвалявайки вкуса на цигарите от съответната марка, включително и Джон Уейн, който впоследствие умира от рак.

Само "Америкън Тобейко" е платила на своите звезди близо 220 000 долара (сума, равностойна на около 3 000 000 долара днес), за да рекламират марката "Лъки Страйк". Обикновено рекламата била свързана с пускането на нов филм, нова верига за бързо хранене или нова безалкохолна напитка на пазара. Тази стратегия работела в продължение на почти четвърт век, като лайтмотив е било внушението, че пушенето е белег за мъжественост при младежите и женственост и освободеност при девойките.

В един от документите се посочва, че името "Лъки Страйк" се е споменавало 268 пъти в стандартно 135-минутно радио/тв предаване, което прави веднъж на всеки 30 секунди. Робърт Джаклър, професор в Станфордския медицински университет, казва, че полза от този метод на реклама са имали и двете страни - и тютюневата индустрия, и шоубизнесът.

"Холивуд е използвал рекламата на цигари, за да продава филмите си, а цигарените компании - за да продават продукта си, уверявайки публиката в киносалоните, че пушенето не е вредно", казва той. Друг професор по медицина, Стантън Гланц, твърди, че бизнес отношенията между Холивуд и производителите на цигари не само че не датират от вчера, но продължават и досега: "И в днешните филми изобилстват сцени, включващи пушене, които кинопродуцентите защитават, твърдейки, че става дума за проява на необходим артистизъм."

Източник:БГНЕС