Общият обем на търговските площи в страната е 594 400 кв. м, показват данните от анализа на шестмесечието на имотния консултант Forton International.

Молът Галерия Бургас отвори врати през първото полугодие на 2012 г., като това бе и най-значимото събитие на пазара на търговски площи през периода. Търговският център е с площ от 34 860 кв.м, 90% от които вече са заети.

По данни на компанията в процес на изграждане са общо 239 500 кв.м площи в молове. В това число са столичните Bulgaria Mall с 33 000 кв.м и Paradise Center с площ от 80 000 кв.м, чието откриване се очаква скоро.

„Последните 3 до 6 месеца преди откриването на един търговски център са най-активни за отдаването под наем. Очакваме значителен брой сделки за площи в Paradise Center и Bulgaria Mall да се сключат през втората половина на 2012 г. Пазарът ги приема с интерес, както заради ключовите локации, така и защото са с нови за нашия пазар концепции”, коментира Димитър Киферов, Мениджър Търговски центрове във Forton.

От компанията припомнят, че Paradise Center ще бъде първият за страната ни лайфстайл мол с акцент върху зоните за забавление. Следващите проекти, които се очаква да бъдат открити, са South Ring Mall (72 000 кв.м) в София и The Strand (30 500 кв.м) в Бургас.

Така общият обем търговски площи до края на 2013 г. ще достигне 775 050 кв.м., което представлява ръст от 39%.

„Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите търговски центрове ще стартират с добра заетост”, коментира Сергей Койнов, Изпълнителен директор на Forton International.

„Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял. С увеличения брой обекти те очакват да затвърдят пазарната позиция на брандовете си, дори и да не постигнат краткосрочно увеличаване на печалбите си.”

Според Койнов интересът към новите молове е от три групи клиенти – тези, които вече познаваме от съществуващите търговски центрове, новите марки, които ще стъпят за първи път в България и една група с потенциал, чието поведение тепърва ще анализираме – ритейлърите, които познаваме от търговските улици, но до момента са без присъствие в търговски център.

Според анализите на Forton International, очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове задържат наемните нива в познатите граници.

Какъв ще бъде ефектът върху тях от пускането на новите значителни обеми нови площи ще зависи не само от стратегиите на инвеститори и наематели, но най-вече от развитието на общата икономическа среда.

Към момента на 1000 жители у нас се падат по около 81 кв.м търговска площ, което все още отрежда на България едно от последните места в Европа. След отварянето на новите проекти на 1000 души в страната ни ще има по 105 кв.м, изчисляват от Forton.

Най-много са търговските площи в столицата – 188 000 кв.м, следвани от тези във Варна – 130 000 кв.м, Пловдив – 67 000 кв.м и Бургас с 65 600 кв.м.

„Няколко big-box наематели отвориха нови магазини в страната – Bauhaus в София, Jumbo в Русе, Baumax - във Варна и Русе. В същото време някои наематели оптимизираха дейността си като намалиха броя на магазините си”, казва Димитър Киферов.

Според него най-значимото събитие за първото полугодие на 2012 г. при наемателите е влизането на H&M на българския пазар. Веригата откри с голям успех 4 магазина в рамките на няколко месеца - 2 обекта отвориха врати в София и по един във Варна и Бургас.

Интересни сделки се сключиха и в търговските центрове - Paradise Center подписа с Carrefour с концепцията Planet, H&M, Cinema City, Technomarket@home, Playground, Happy и Orange Fitness.

Наемните нива в моловете остават без съществени промени и през първото полугодие на 2012 г. се задържат на нива около 27 евро на кв.м за обект с площ от около 100-150 кв.м. Търговските центрове в провинцията пък се отдават за около 18-20 евро на кв.м месечно.

От друга страна, наемите на бул. „Витоша” демонстрират спад от около 20% от началото на годината заради ремонта в района, посочват още от Forton. Към момента нивата на търговската улица са около 40 евро на кв.м.

Доходността в столичните молове пък остава около 9%. Според консултантите от Forton International, макар все още да се говори с резерви за развитието на пазара на търговски площи у нас, той има своя потенциал, около него има и положителни новини.

Интересът и реалното навлизане на международните имена като H&M и Debenhams са доказателство, че пазарът се развива и са добър индикатор за неговото бъдеще.