През първата половина на 2013 г. в София отвори врати Paradise Сenter и доведе до ръст на модерните търговски площи с 80 000 кв.м. Така предлагането в столицата достигна 325 660 кв.м., а в страната - 720 000 кв.м.

До края на годината е обявено откриването на още един нов проект - The Strand в Бургас, който ще добави на пазара още 30 000 кв.м.

През разглеждания период съотношението отдаваеми търговски площи в молове на 1 000 души население в България се увеличава до 98 кв.м, като продължава да бъде под средните нива за Европа, които са малко под 300 кв. м на 1000 души.

Откриването на Paradise Center доведе до ръст на индикатора за наситеност с търговски площи в София от 203 кв. м на 268 кв.м.

През следващата година с откриването на Sofia Ring Mall, Mega Mall и Plaza West се очаква общият обем площи за София да достигне 444 260 кв.м и да доближи ключовата граница от 400 кв. м на 1000 души население.

С откриването на новия търговски център в Бургас търговските площи в морския град ще станат най-високи в страната при нива от 477 кв. м на 1000 души, което може да постави на изпитание някои от по-лошо ситуираните търговските центрове.

За сравнение в Русе, който продължава да бъде градът на празните молове, търговските площи на 1000 души са малко под 400 кв. м, като повече са те в момента в Стара Загора и ще са повече догодина във Варна, Бургас и София.

В столицата предлагането на модерни търговски площи остава концентрирано в централната и югоизточната част на града.

През пролетта на 2014 г. в южната му част ще отвори врати Sofia Ring Mall. Доминиращото предлагане на търговски площи в централната и югоизточна част на града до известна степен ще се регулира с обявените откривания на два нови търговски центъра в западната част на София - Plaza West, планиран за първата половина на 2014 г. и Mega Mall - за второто полугодие на годината.

В големите морски градове ще се засили съревнованието между търговските центрове за привличане на клиенти с откриването на Тhe Strand в Бургас и планираното стартиране на Galleria Varna през 2014 г. Със смяната на собственика на „Мол Плевен” проектът за търговски център отново е във фаза на активна реализация под новото име „Панорама Мол” с обявено откриване за пролет 2014 г.

През първото полугодие на 2013 г. няколко международни имена като Folli Follie, Original Marines, Collective, Sport Vision, Dirk Bikkembergs, MilaVitsa, Monnalisa за първи път стъпиха на българския пазар, а други като Manilla Grace и Who’s who откриха своите първи монобранд магазини.

Някои от вече присъстващите в страната оператори откриха обекти с изцяло обновени концепции - Marks & Spencer с Concept 11, групата на LPP с Mohito, House и Reserved, както и марките на групата Inditex – Zara, Bershka, Pull and Bear, Stradivarius.

Проучване на Colliers за пазара на търговски площи и моделите на развитие на търговските вериги и марки в страната показа нови тенденции. За разлика от предходни периоди, през последните три години Топ 5 на модните оператори, усвоили най-голям обем търговски площи от модерен тип в България, са международни компании, които са представени и оперирани директно, а не чрез франчайз.

Търсенето на търговски площи в София през разглеждания период отчита добри стойности – свободните площи, с които отвориха новите търговски центрове в столицата, се усвояват със сравнително бързи темпове предвид обема им.

Същевременно съществуващите и утвърдени търговски центрове в София продължават да поддържат ниски нива на този показател - между 2% и 6%. Единствено в City Center Sofia той е по-висок, което е очакван резултат от стартиралия процес на репозициониране на проекта.

По отношение на другите градове започва да се очертава ясна тенденция на налагане на водещи проекти за пазара със значително по-високи нива на заетост и устойчивост на микса спрямо останалите.

Високо ниво на активност се регистрира на главните търговски улици в София през първите шест месеца на годината. Обемът на свободни площи в столицата се увеличи от 7% на 11% или от 3 000 кв.м на 4 940 кв.м, като 70% от тях се намират на бул. „Витоша”.

През есента се предвижда този процент да се намали в резултат на дългоочакваното възраждане на главната търговска улица, което ще й донесе нов облик и ще я направи по-привлекателна за потенциални наематели.

Интересът на водещи търговски марки към булеварда постепенно се възобновява. Доказателство за това е очакваното откриване на обект на голям моден оператор тази есен.

Поради ремонтни дейности процентът на движение на наематели на бул. „Витоша” се е увеличил от 7% на 10%, докато на другите главни търговски улици в София той намалява с 4% (от 12% на 8%).

От началото на годината досега отново най-активни в биг-бокс сектора са хранителните вериги. Най-голям брой новооткрити магазини има във формата „в близост до клиента” на Пикадили и Carrefour, съответно с 6 и 3 нови обекта. От дискаунт веригите нови магазини откриха Kaufland, Carrefour и Lidl.

В сегмента „направи си сам” заработи осмият магазин bauMax за страната и втори за София в района на кв. „Люлин”. През есента на 2013 г. френската верига за спортни стоки Decathlon ще открие първия си хипермаркет - на Околовръстен път, близо до ИКЕА, с което ще засили конкуренцията в този сегмент.

През 2014 г. Декатлон планира откриването на още няколко свои обекти в София и страната, както и първия магазин на веригата в търговски център Plaza West.

Доминиращата позиция на търсенето при пазара на търговски площи се запазва и през изминалия период. С откриването на новите търговски центрове операторите на пазара стават осезаемо по-селективни при оценяването на възможните варианти за експанзия и устойчивостта на техния жизнен цикъл.

При взимането на решение в кой търговски център да се позиционират с най-голяма тежест са съответно: зоната на обхват на потенциални клиенти, търговските условия, присъствието на големи модни оператори и предложения за забавление (напр. кино), лесният достъп с автомобил, наличието на достатъчно паркоместа, както и на опитен управленски екип.

Според данните от проучването, 63% от респондентите имат намерение да отворят нови магазини в София през следващите 2 години, а 22% от тях не планират да се разширяват през този период. Положителна тенденция, посочена от повече от половината от участниците в проучването е, че техните планове за експанзия не зависят от това дали ще напуснат някоя от настоящите си локации.