„Не повече от 10 търговски проекта на молове ще бъдат завършени през 2010 г.," каза за Profit.bg Иглика Йорданова, мениджър Търговски площи в Colliers.

„Най-мащабните от тях ще отворят врати още през първата половина на годината - новият мол на Цариградско шосе, Сердика Център и Гранд Мол Варна."

В момента у нас функционират 15 мола (това е обект, чийто размер надвишава 10 000 кв.м търговска площ, планиран, развит и управляван като цялостен обект и със собствен паркинг).

Три от тях - Мол Пловдив, Бургас Плаза и Тера Мол Габрово, бяха открити през изминалата една година, каза още Йорданова.

По данни на Colliers общите отдаваеми площи в страната вече надхвърлят 230 000 кв. м, като ръстът от 2009 г. се равнява на 35%, или общо 60 000 кв. м.

„Към момента няма официално замразени проекти, но някои от предвидените за откриване през 2010 проекти ще бъдат забавени във времето поради различни фактори - трудности с финансирането и осигуряване на адекватни нива на заетост."

Средните наемни нива в търговските центрове и молове в София е 41 евро/кв. м/месец, докато в Пловдив то е 27 евро/кв.м./месец. За Варна и Бургас средните наеми на месец са от 24 и 26 евро/кв. м.

Що се отнася до търговските улици, наемните нива започват от 40 евро/кв. м за Бургас, 50 евро/кв. м за Варна и Пловдив и 90 евро/кв. м в София.

„Стабилното търсене на площи в търговските центрове в София допринася за поддържането на относително устойчиво ниво на наемите. Обектите извън столицата бяха засегнати по-осезаемо от икономическата ситуация, като за миналата година беше отчетен отрицателен ръст на наемите от средно 25-30%", коментира Иглика Йорданова.

„Средните наемни нива в търговски центрове в столицата няма да претърпят съществени промени при успешното функциониране на големите проекти, откриващи тази пролет. От водещо значение за задържането на наемните нива ще бъде добрия старт на новооткриващите проекти, както и тяхното адекватно управление", заяви още тя.

Прогнозата на Colliers e, че „в по-малките градове вероятно средните наемни нива ще отчетат допълнителен спад поради заниженото търсене на търговски площи и липсата на достатъчно финансов ресурс на търговците за разрастване на съществуващата мрежа от обекти."