През 2008-a пазарът на търговски площи в България продължава своето активно развитие, започнало преди няколко години, се казва в доклад на агенция Форос. През периода в страната са завършени два големи търговски центъра - Мол Варна (понастоящем най-големия шопинг мол в България) и Парк Мол Стара Загора с нетна отдаваема площ съответно в размер на 32 000 и 19 500 кв. м. Завършени са и няколко по-малки търговски центъра с регионално значение в различни части на страната. С това общата площ на функциониращите шопинг центрове в България достига до 187 460 кв. м, а показателят търговски площи в молове на 1000 души население - 25 кв. м. За сравнение същият показател в края на 2007 е със стойност от 12 кв.м.

Към настоящия момент в процес на изграждане са и редица други молове и по-малки търговски центрове на територията на цялата страна. Още по-значителен е броят на подобните центрове на етап проект. Предвид големия обем търговски площи, които се очаква да бъдат въведени в експлоатация през следващите 2 години, а също и в следствие на негативните ефекти на световната финансова криза, влошената пазарна конюнктура и други фактори, е твърде вероятно тези проекти да не стартират. Вече са известни и някои конкретни проекти, включително и такива в начална фаза на строителство, чиято реализация е временно преустановена.

В София такива проекти са: Европа Център - част от мащабния проект Европа Парк; проектът на Форт Нокс на бул. Цариградско шосе до Метро Кеш енд Кери; проектът Софийски Акрополис и Сивис център на испанската компания Риофиса. За период от една година е замразен и проектът за шопинг мол на фирма "Литос Айбилд" в Пазарджик, който стартира през Юни 2008. Временно е спряно и изграждането на Плаза Център в Шумен, което бе предвидено да приключи през 2009. Важни фактори за успеха на един шопинг център остават неговото местоположение и професионално изготвена концепция . От първостепенна важност е, преди да се пристъпи към строителство да бъдат известни ключовите наематели. Но, докато до този момент това условие е важно за успешното позициониране на мола и отдаването на площите в него под наем, сега това касае и финансирането на обекта, тъй като за отпускане на банков кредит за подобни проекти, основно изискване е да бъдат осигурени минимум 25% от наемателите. Много от по-малките търговски центрове, открити през 2008 стартират със заетост от едва 50%, което се дължи именно на липсата на предварително пазарно проучване и разработена концепция.

През изминалата година са обявени много нови проекти за шопинг молове в различни градове на страната, включително в Сливен, Враца, Хасково, Добрич и др. Единици са, обаче, тези от тях, чието изграждане е започнало.

Освен за шопинг молове, през 2008 са обявени различни проекти и за други форми на търговски центрове. Най-много са тези за т. нар. ритейл паркове като през годината е отворен и първият такъв център - Търговски Парк Пловдив на Ландмарк Пропърти България с разгърната застроена площ от над 24 000 кв. м.

Проекти за търговски паркове вече има за повечето български градове, включително и за по- малките. Основните проекти за т. нар. пауър центрове са на Мелина във Враца, Видин, Пловдив, Русе, Добрич и др., на Джинио Груп в Пловдив, Стара Загора и др., на Джи Центърс в Пловдив и София и др. През 2008 е обявен и проект за първия открит мол в България - "The Strand". Проектът е на Зет Би Ес и ще включва 30 000 кв. м отдаваема търговска площ. Характерно за този тип центрове е, че търговските обекти са разположени на открито пространство, при което се създават възможности за обособяване на по-големи магазини. Други отличителни черти са наличието на зелени площи, по-ниски разходи за построяване, по-евтина поддръжка и съответно по- ниски наемни нива. Компанията инвеститор вече има проекти за открити молове и в други градове на страната, сред които Пазарджик и Хасково.

Развитието на пазара на аутлет центровете е по-спокойно. След откриването на Принцес Аутлет Център в София през 2007 година, няма друг завършен проект.

За разлика от последните години, в края на 2008 се наблюдава освобождаване и задържане на търговски площи, разположени на т.нар. high streets в повечето големи градове на страната. Главна причина за това са негативните икономически процеси, протичащи на национално и световно ниво. Тези площи, обаче, се освобождават предимно от неутвърдени търговци и са сравнително малки по площ, т. е. все още липсва предлагане на големи магазини с топ локация. Добре е, собствениците на освободените площи да помислят за тяхното обединяване в по-големи търговски обекти, за да осигурят тяхната успешна реализация.