Търговските центрове са неизбежна част от съвременния начин на живот. Тенденцията „всичко под един покрив“ е все по-разпространена не само по света, но вече и у нас. Тя е в основата на концепцията както на най-новия и вече най-големия търговски център у нас – Paradise Center, така и на предстоящия за откриване през тази година - Sofia Ring Mall.

След откриването на новите молове през тази година размерът на търговските площи, падащи се на 1000 души в страната ще е 124 кв. м, или наполовина на средното за Европа от 259 кв. м.

Не точно така стоят нещата в София, където след откриването на новия търговски център до края на годината площта на 1000 души ще нарасне до около 250 кв. м., или почти ще изравни средната стойност за Европа. Този факт внася известни притеснения сред специалистите, предвид че това ще изравни София с Букурещ по обем на търговските площи, но в румънската столица живеят около 2.2 милиона души.

За сравнение в Прага, чието население е почти колкото на София, има 30 търговски центъра, докато в Будапеща има 16. В София броят им ще бъде едва 8 към края на тази година, което тушира до голяма степен опасенията.

Два търговски центъра обявиха фалит у нас през миналата година, като положението не е цветущо и за други, разположени предимно в по-малките градове.

Ето и интересни факти от света на моловете:

Най-големият търговски център в света е New South China Mall в Китай. Освен че държи рекорда за най-голям мол в света с площ от над 600 000 кв. м, той държи и рекорда за търговски център с най-много незаети площи – 99%.

Най-големият европейски мол е десететажният Istanbul Cevahir, намиращ се в Истанбул, Турция. Общата застроена площ на мола достига 432 хил. кв. м, което му отрежда място и сред 10-те най-големи търговски центъра в света.

За сравнение най-големият мол у нас е Paradise Center с площ 190 000 кв. м. и отдаваеми търговски площи от 80 000 кв. м.

В един от най-големите търговски центрове в света - Mall of America близо до Минеаполис липсва система за отопление. Той разчита единствено на отопление от слънчевата светлина и ... от посетителите си.

Търговският център е най-посещаваният мол в света, като близо 40 милиона души влизат в 500-те му магазина. Посетителите му са повече от тези на Disney World и Гранд Каньон взети заедно.

Молът разполага със собствен пощенски код, както и с увеселителен парк. Той се приема и като туристическа атракция, като близо една трета от посетителите пристигат от разстояние по-голямо от 150 мили.

Само на пет мили от него е търговският център Southdale, който се смята за един от първите затворени търговски центрове в света, след като бе открит преди близо 60 години (на 8 октомври 1956 г.).

Логично е САЩ да се приема като родината на моловете с разполагаемите си над 50 000 търговски центъра.

Най-големият плувен басейн в мол е в осмия по големина в света търговски център - West Edmonton Mall в Канада – 350 000 кв. м. В него има 110 места, където човек може да се храни, както и 58 входа.

Факти, свързани с пазаруването в търговските центрове:

Доказано е, че жените пазаруват повече, ако чуват тракане на токчета по пода.

Асансьорите и ескалаторите са разположени, така че да минете покрай възможно най-много магазини.

Доказано е, че четири пъти повече време, прекарано в мола, се равнява средно на три пъти повече изхарчени средства от посетителите (така че не е случайно, че моловете се опитват да ни задържат 3-4 часа в тях).

Често се правят клъстери от магазини от един тип, като например такива за дамска мода, като най-вероятно ще можете да виждате между рафтовете на магазините.

Магазините имат склонност да завишават цените си, преди да направят сезонни намаления, като слагат най-изгодните си предложения най-навътре в тях (което ще гарантира минаването ви през целия обект).

Все по-честа практика е в големи магазини да има кафета или детски центрове. Доказано е, че шансът да купите нещо е по-голям, ако пазарувате с приятели или оставите детето си да си играе.

В повечето молове на Саудитска Арабия могат да влизат само жени, а мъжете влизат там само придружени от съпругите си.