През втората половина на 2014 г. два нови търговски центъра отвориха врати в София – Sofia Ring Mall (69 000 кв. м) и Mega Mall (24 000 кв. м). Така предлаганите търговски площи в столицата достигнаха 418 660 кв. м и регистрираха ръст от 29%.

След затварянето на The Strand в Бургас и Mega Mall Ruse oбщият обем търговски площи за страната достигна нива от 783 260 кв. м. Така в края на годината индикаторът наситеност на търговски площи на 1 000 души население общо за страната нарасна от 101 на 108 кв. м, а за София – до 345 кв. м.

Colliers анализира профила на избрани проекти в столицата като комбинация от център за търговия и забавления (retailtainment), изследвайки два индикатора – дял от площите, отдаден на модни оператори, съпоставен с дела на местата за забавления и прекарване на „свободното“ време.

В условията на нарастваща конкуренция за клиенти, моловете ще търсят отличителни предимства, като се очаква да има размествания именно по тези оси в търсене на по-голям пазарен дял и доходност.

Главните търговски улици в четирите големи града в страната отчитат стабилни нива на заетост през последната година. Варна отчита ръст от 4% при свободните площи (от 10% на 14%), а Пловдив и Бургас запазват нива от 9% и 7%, съответно.

Главните търговски улици в столицата също остават без значителни промени за последните шест месеца. Свободните площи в София са в размер на 6%, а на бул. Витоша – от 7%.

През втората половина на 2014 г. търсенето на модерни търговски площи в столицата бележи своя връх. Анализ на Colliers показва, че обемът усвоени площи за разглеждания период е над 87 000 кв. м, което е най-високата стойност на този индикатор от 2010 г. насам. За сравнение, за цялата 2013 г. абсорбираните площи са 76 600 кв. м.

Нови марки, които влязоха на българския пазар, са Mango (директно), Notos Galleries, Calzedonia и FUNtasy Ring Park.

Конкурентната ситуация в София стимулира собствениците на търговските центрове да се фокусират върху подобряване на търговския микс. Анализ на Colliers върху софийските проекти, функциониращи повече от 2 години на пазара, показва каква част от търговския микс е била обновена за последните шест месеца - най-много нови оператори, като част от отдаваемата площ на търговския център, са регистрирани в The Mall (5%) и Mall of Sofia (3%).

Търсенето от страна на големи търговски оператори извън моловете продължава, като се очаква то да бъде в две направления – търговски паркове и обекти на главни търговски улици. Реновацията и обединяването на фрагментираните площи на главните търговски улици биха подобрили и атрактивността за експанзия в локациите, където тези оператори не присъстват.

През втората половина на 2014 г. наемните нива за първокласни локации в търговски центрове и търговски улици бележат леко раздвижване. Ръст от 3-4% се наблюдава при наемите в търговски центрове в София, Варна и Пловдив. При главните търговски улици Варна и Бургас бележат спад от 5%, а София - ръст от 3%.

Средните наемни нива* в София на търговските центрове са 32 евро/кв. м, а на главните търговски улици – 39 евро/кв. м. Наемните нива в Пловдив са съответно 24 и 19 евро/кв. м, в Бургас – 21 и 19 евро на кв. м, а във Варна – 25 евро за търговските центрове и 19 евро/кв. м за големите търговски улици.

*Наемните нива представляват приблизителното ниво на наем, което може да се постигне при нов договор за помещение от 100 кв. м (чиста използваема площ) с първокласна локация, оптимални технически параметри, изключвайки такса услуги, данъци и такси.