Търговците в България са обнадеждени за подобрението на българския пазар на дребно, като същевременно са силно разочаровани от постигнатите резултати през 2010 г.

Според проучване, направено от MBL | CBRE сред 100 водещи марки, активни на българския пазар, 69% от тях планират да отворят нови магазини през 2011 г. и съответно 64% имат намерение да отворят допълнително магазини и през следващите 3 години. Тази тенденция не е по-различна и в Централна и Западна Европа, където 77% от анкетирани търговци планират да отворят магазини през следващата година.

Въпреки надеждите за възстановяване на пазара и повишената увереност, 73% от търговците от проучването заявяват, че 2010 г. е била неуспешна за тях. Една от причините за оптимизма на пазара е мнението, че през 2010 е достигнато дъното на кризата и очакването бъдещите резултати да бъдат по-добри. Дали очакванията ще се оправдаят или са резултат от пожелателно мислене, ще стане ясно едва догодина. Това пишат експертите от MBL | CBRE в свой анализ за пазара на дребно у нас и търговските площи в страната.

Най-голямо разрастване планират търговците на обувки и кожени аксесоари (88%), последвани от операторите на кафета и ресторанти (83%) и големите хранителни вериги (80%). Най-слабо разрастване на своята мрежа планират търговците на модни стоки (59%), където кризата се почувства най-силно и конкуренцията е най-ожесточена.

„Важно е да отбележим и факта, че голяма част от търговците на дрехи са разочаровани от резултатите в търговските центрове в София и останалата част от страната", се казва в материала на MBL | CBRE. „Повечето марки планират да запазят магазините си и заявяват, че няма да затварят обекти през следващата година, но не изключват този вариант при условие, че незадоволителните резултати продължат и през 2011 г."

Едва 18% от търговците възнамеряват да затворят всички или част от своите магазини през следващата година.

„Вярваме, че това допълнително ще повлияе на пазара на търговски площи и може да доведе до спад на наемните цени на обекти на главните търговски улици и в търговски центрове", коментират от компанията.

Според направеното проучване 88% от всички анкетирани търговци са много чувствителни относно наемните нива, които плащат и последните имат огромно влияние върху техните печалби/ загуби. Въпреки това, мнозина от тях са на мнението, че сегашната пазарна обстановка е благоприятна за договаряне на добри наемни нива за нови или сегашни магазини.

В особено добро положение се намират и търговците, които имат добра ликвидност и свободни парични ресурси, които им помагат да се възползват от понижените наемни нива и увеличения брой на свободни магазини в София и най-вече в страната.

София (според 57% от анкетираните) остава най-атрактивен град за марките и търговците имащи желание за разрастване, следван от Варна и Пловдив. Бургас и Русе остават на четвърта позиция, където 13% от анкетираните търговци имат желание да се разраснат. Следва Стара Загора със 7%.

Графика: MBL | CBRE

Приблизително 20% от всички търговци имат намерение да се разрастват в по-малки български градове, където конкуренцията е по-слаба и има търсене на определени продукти.

„Важно е да се отбележи, че хранителните вериги бяха особено активни през изминалата година и засилено се разрастваха в по-малките български градове", се казва още в анализа.

Главният проблем пред търговците продължава да бъде ниската покупателната способност на населението (според 89% от анкетираните), следван от качеството и професионализма на работната сила (23%) и намирането на подходящи търговски помещения, oтговарящи на техните спецификации (13%).

Графика: MBL | CBRE