Напук на добрите обороти, на които се радват новите молове и на проблемите, които имат търговците в старите, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс, сочи анализ на „Адрес недвижими имоти" за този изгубил славата си сегмент на пазара.

Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици. Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент - активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.

„Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти", коментира Цветелина Тасева, Изпълнителен директор на АДРЕС. „Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес, обаче, този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока".

Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо), за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.

Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата, хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.

Най-голямо е търсенето в старите квартали като Младост, Надежда, Дървеница. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.

Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26.5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в Манастирски ливади, Надежда и Лозенец, а най-малък в Лагера и Младост.

Очакванията на Адрес за развитието на сегмента са положителни, особено в следващите месеци, когато и сезонът предполага стартиране на нови инициативи. Лятото е по-лесно да се организират и довършителните работи на помещенията, а ниските цени на всички строителни материали правят начинанията по-изгодни.

Средни наемни нива на квартални магазини



Квартал 2009 2010 изменение % Борово € 12,50 € 9,00 -28,00% Витоша € 8,50 € 6,50 -23,53% Гео Милев € 9,00 € 7,00 -22,22% Дружба € 6,50 € 5,00 -23,08% Дървеница € 6,50 € 5,00 -23,08% Лагера € 12,50 € 11,00 -12,00% Лозенец € 14,00 € 9,00 -35,71% Люлин € 8,00 € 6,50 -18,75% Ман. ливади € 10,00 € 7,00 -30,00% Младост € 12,50 € 10,50 -16,00% Надежда € 6,00 € 4,00 -33,33% Стрелбище € 9,00 € 7,00 -22,22% Студ. град € 12,00 € 10,00 -16,67% Център € 20,00 € 16,00 -20,00%