Наблюдаваните напоследък положителни тенденции в развитието на икономиката на Турция продължават да се отразяват добре и на сектора на търговските площи в южната ни съседка.

Фактът, че националният доход, който възлизаше на 196.7 милиарда долара през 2001 г., е нараснал до 658.8 млрд. долара през изминалата година, е красноречив за развитието на икономиката на страната и е дал положителен тласък на търговията.

В съответствие с развитието на икономиката, търговията на дребно продължава стабилно да се повишава.

Търговските центрове, от друга страна, продължават да се развиват и да увеличават броя си, което е резултат от значителните инвестиции през последните няколко години.

Известен проблем се явява забраната за тютюнопушене на затворени пространства, която влезе в сила на 19 май и инициира спад на оборотите на кафенетата и ресторантите с около 20%.

До голяма степен причина за спада на обема е фактът, че забраната няма да се прилага в откритите заведения до юли следващата година.

В страната функционират общо 188 търговски центъра с площ за отдаване под наем в размер на 3.8 млн. кв. м. На 1000 души се падат по 53 кв. м. Очаква се при завършването на някои обекти през тази година площта за отдаване под наем да достигне 4.85 млн. кв. м.

Инвестициите в търговски площи са насочени предимно към метрополисните градове на страната като Истанбул, Анкара и Измир, а впоследствие и към Андола и крайбрежните градове.

Значителна е концентрацията на търговски центрове в Истанбул, като там са разположени 48% от съществуващите търговски центрове в страната.

Макар че инвестициите се концентрират предимно към изграждане на търговски центрове, обслужващи слоя от хората с високи и средни доходи, вече се наблюдават и такива за тези с по-ниски от средните доходи.

Средните цени на търговската площ в най-оживените квартали на Истанбул с голяма концентрация на търговски центрове възлиза на между 20 и 60 долара за кв. м на месец. Съществуват и молове, обаче с топ локация, където цената на месец достига и до 100 долара за кв. м за по-малки помещения.

Отдадените площи в търговските центрове в Истанбул възлизат средно на 93%, като тези с най-добрите локации са отдадени на 100%.

Доходността от инвестициите в подобен род търговски центрове все още е относително висока, като тя варира в границите между 7 и 8% на година.