От началото годината голямото предлагане на площи за наемане в големите търговски центрове е свалило арендите с около една десета. Това стана ясно на проведената вчера в София конференция, организирана от Международната асоциация на търговските центрове (ICSC).

Наемите на търговските площи за последната година, година и половина са паднали от 10-15 процента, но това е нормален процес във време на криза, каза Иван Велков, зам.-председател на Национално сдружение „Недвижими имоти". Специално в София спадът на арендите стимулира търсенето.

През последните месеци нараства средната площ, наета от една фирма, и така се стимулира съживяването на пазара в сегмента. Отделно върви процес на преподреждане на наемателите. Фирми, които допреди време не са могли да намерят магазин на търговска улица, вече го правят и обратното - други отиват в моловете. Подобен процес ще помогне за нормализация на пазара, добави брокерът.

Пазарът на търговски центрове ще продължи да се развива, защото България е доста изостанала в този сегмент, каза още Велков. В момента основният проблем са ниските доходи на потребителите, което дава отражение върху наемите на търговските площи. Отделно с излизането на пазара на нови площи и предлагането силно нарасна, добави той.

През миналата година наемите в новите търговски центрове паднаха с около 30 процента, каза Добромир Ганев, управител на „Форос". Наемателите ще диктуват пазара, докато има криза, добави той.

Собствениците на моловете и операторите се опитват да стимулират наемането и продажбите по всякакъв начин, особено през лятото, което е по-слаб сезон за търговията в София, обясни състоянието на пазара Иглика Йорданова, мениджър отдел „Търговски площи" на Colliers.

В сегашната ситуация повечето наематели предпочитат да плащат по-голяма част от наема като процент от оборота, който варира от 4 до 12 процента, уточни тя. Според Йорданова поне за следващите няколко години бройката на моловете в столицата е оптимална.

Източник: в. Монитор