Нашествието на моловете

6923
Нашествието на моловете

Кризата не успя съвсем да охлади инвеститорските страсти за строеж на молове и до края на годината в София се очаква врати да отворят още 2 големи търговски центъра.

В момента в столицата на 1000 души от населението се падат 137 квадрата модерни търговски площи. До края на декември с отварянето на новите молове показателят ще нарасне до 215 кв. м. Все още обаче изоставаме от Европа, където средното ниво е между 250 и 270 кв. м.

В момента отдаваемата площ на трите най-големи мола в София The Mall, “Сердика център” и “Мол ъф София” е 140 000 кв. м., а площта на всички търговски центрове в столицата – 188 000 кв. м. След около година в София отворят врати три нови мола с обща търговска площ 185 000 кв. м, което ще изостри проблемите не само с намирането на наемателите, но и с привличането на клиенти.


Отварянето на “Парадайз център” на бул. “Черни връх”, на “Саут ринг мол” до новата наскоро построена отсечка от южната дъга на Околовръстното и на “България мол” на едноименния столичен булевард ще променят пазара на търговски площи, пише в. "Монитор".

Според проучвания на имотни брокери, през по-известните софийски молове минават средно около 35 хиляди души на ден. Едва ли в условията на криза през 2013 г. броят им ще нарасне, но те ще имат много по-голям избор от магазини, които да обикалят.

Нарастването на предлагането на модерни търговски площи в новите молове ще доведе до намаляване на наемите, прогнозират брокери от агенциите за недвижими имоти. От това ще спечелят и търговците, притиснати в кризата от ниските обороти. Мениджърите на големите търговски клиенти ще се надпреварват да привличат по-атрактивни на търговски марки, което е още един плюс за потребителите. Освен на известните марки моловете ще заложат и на разнообразяването на продукта си. Новите проекти залагат на комбинацията от магазини и места за развлечение. В тях ще има заведения, киносалони, игрални площадки.

От трите най-напреднали, най-голям със 190 хил.кв. м РЗП  и 83 хил.кв. м  отдаваема площ е “Парадайз център”. Според експерти от Forton той ще е пример за трето поколение търговски центрове и ще бъде отворен в края на годината. В него ще има и ледена пързалка, както и закрита зона за развлечения, включваща боулинг, билярд, басейн.

До Коледа се планира да бъде готов и “България мол” на бул. “България”. Изграждането му бе спряно за повече от две години. Инвеститорите - ”Лондон София пропърти” и “Саламанка кепитал”, имаха договор с “Уникредит Булбанк” и “Уникредит банк Аустриа” за заем от 165 млн. евро, но банкерите изискаха допълнителни гаранции за изпълнението. Това наложи оптимизиране на проекта и от него отпаднаха зоните с офиси.

“България мол” ще има 140 магазина на 33 000 кв. м търговска площ. Търговските площи в “Саут ринг мол” ще са 72 000 кв.м. Най-вероятно молът ще отвори врати през 2013 г. Основният плюс на този търговски център ще е изгледът към Витоша и панорама към София. Мениджърите на проекта се надяват в него да идват повече клиенти от заможните съседни квартали Бояна, Драгалевци и Симеоново.

Клиентите търсят всичко на едно място

Потребителят у нас свикна и търси добрите търговски центрове, където всичко е под един покрив, сочи анализ на Forton. Малкото свободно време, с което разполагат, пренасочи потребителите до места с достъп голям избор на стоки и услуги. Пазарът на търговски площи продължава да се развива в България, като се обсъждат се нови формати и тенденции, дискутират се успешните формули, смятат от консултантската компания. В момента страната ни е на едно от последните места в Европа по изградени модерни търговски площи.

След 2010 г. инвеститори и търговци преосмислиха своите планове за развитие, наблюдавайки пазара и успешните формати. Благодарение на това следващото поколение търговски центрове успя да подготви нови концепции и акцентира върху новите тенденции като повече място за забавление за цялото семейство, локации с по–висока покупателна способност, по–големи открити площи и тераси, успешни ключови наематели и великолепен дизайн на вътрешното и външното пространство. Откриването на последните търговски центрове след края на 2012 г. ще доведе до затишие на пазара, прогнозират от Forton.

Забавените градежи се увеличават

Кризата на пазара наложи забавяне на завършването на няколко проекта за молове в София. 2 от тях може и да отворят врати до края на следващата година. Единият е “Мега мол” в жк “Люлин”, а другият е комплексът на мястото на бившия завод “Балканкар Средец”, близо до бул. „Цар Борис ІІІ”. Ако това наистина стане, се очаква пазарът на модерни търговски площи в София да се пренасити поне за 2 петилетки напред, прогнозират брокери.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg