През първата половина на 2008 г. пазарът на търговски площи в България продължава възходящото си развитие. Открити са два нови шопинг мола с нетна отдаваема площ от 37 000 кв. м - Мол Варна (32 000 кв. м) и Мол Сандански (5 000 кв. м), сочат данни на агенция за недвижими имоти Форос.

С двата нови търговски центъра общият брой на функциониращите търговски центрове на територията на страната става седем, а общата им отдаваема площ 123 660 кв. м, според направеното изследване.

Въпреки това България все още се нарежда на едно от последните места по показател търговска площ на 1000 души население с едва 16 кв. м такава.

Най-атрактивни са моловете с добри ключови наематели и привлекателни локации. Световните практики показват, че концепциите на новите молове трябва да се изготвят преди стартирането на самите проекти. Ключовите наематели трябва да бъдат ясни от самото начало, за да се гарантира успехът на проекта.

Продължава обявяването на нови проекти за изграждане на молове в различни части на страната, като прави впечатление, че новите проекти предвиждат търговски центрове с по-голяма нетна отдаваема площ и по-професионално изготвени концепции, включващи преди всичко повече забавления и по-разнообразни услуги.

Най-динамично развитие в това отношение се наблюдава в Бургас, където в момента има пет проекта за молове, завършването на един от които - Мол Изгрев, предстои до края на 2008 г.

Най-голям от новообявените проекти е този за изграждането на шопинг мол с разгърната застроена площ от 300 000 кв. м, локализиран в бургаския квартал "Крайморие", с инвеститор Форос Дивелъпмънт.

Друг проект в морския град е този за "Бургас Сентръл Мол" на Сан Сити, чието изграждане ще бъде осъществено до 2011 г. в кв. "Меден рудник".

В столицата също продължава обявяването на нови проекти за търговски центрове, като най-големи са тези за изграждането на шопинг мол с РЗП 272 278 кв. м в бъдещия Индустриален Парк София и за мол с РЗП от 80 000 кв. м в комплекса от затворен тип "Гардънс сити", в софийското село Лозен.

Други по-големи проекти в страната са Шумен Плаза Център с РЗП от 60 000 кв. м, Мол Благоевград с РЗП 47 982 кв. м и Мол Стара Загора с РЗП от 56 000 кв. м.

Запазва се тенденцията на засилен интерес към този тип търговски центрове, като през първата половина на годината цените на търговските площи се запазват стабилни и без резки изменения. Средното нарастване на продажните цени в сегмента за страната е 6.49% за полугодието.

Най-голямо е повишението в София - 8.5%, следвана от Варна с 8.33%, Пловдив с 7.96% и Велико Търново и Русе, съответно с 7.39% и 6.75%.

Стабилни се запазват нивата на наемите, като доходността на търговските площи е една от най-високите в Европа, като в края на месец юни достига средно ниво от 7.5%, а в София е 7.8%.