Софийският бул. „Витоша" падна само с една позиция в класацията на търговските улици в света на Cushman&Wakefield, представена в България от стратегическия партньор на световната компания за страната ни Forton International.

Столичната топ търговска локация в момента се намира на 52-ро място, докато година по-рано е заемала 51-вата позиция. През 2009 година пък бул. „Витоша" е била на 40-то място в света.

Според данните на Cushman&Wakefield пазарът на търговски площи у нас остава без съществена промяна през последната година. Той все още е притиснат от ниското потребление, което рефлектира негативно върху търсенето и води до увеличаване на процента свободни площи.

Определени търговци се възползваха от ниските наемни нива и предприеха релокация, но най-активни остават хранителните и дискаунт вериги, които търсят добри локации за продажба на бързооборотни стоки. Наемите на търговските улици в страната са паднали с 10 до 25% през 2010 г. От началото на 2011 г. се наблюдава стабилизиране на достигнатите нива, отчитат анализаторите.

„Булевард „Витоша" в момента не е атрактивен за търговците заради активните ремонтни работи, които водят до проблеми с инфраструктурата и пряко влияят върху комфорта на потребителите. В резултат се отчита значителен спад в потреблението и това на фона на увеличеното предлагане на атрактивни търговски площи в столичните молове.

Друга причина за високия процент свободни площи на основната ни търговска улица са високите цени на добрите локации, които не отговарят на приходите на търговците.", коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton International.

„Очаквам в дългосрочен план бул. „Витоша" да остане предпочитано място за т.нар flagship (ключови) магазини, както на българските, така и на международните търговци, тъй като по данни на Столична община след приключването на работата по метростанцията, ще спре и движението на трамваите и улицата ще стане напълно пешеходна. Това неизбежно ще се отрази положително на броя на посетителите и ще промени коренно нейния имидж.", добави още Киферов.

В световен мащаб наемните нива на основните търговски улици отчитат стабилен ръст, сочи докладът на Cushman&Wakefield. Те са се повишили с над 5% за година. Над 80% от страните в изследването отчитат ръст или задържане на наемите на основните си улици, докато по-малко от 20% отбелязват спад.

Това е значително подобрение спрямо миналата година, когато близо 35% от страните са били с понижение в наемните нива.

„Пето Авеню" в Ню Йорк и тази година остава най-скъпата търговска улица в света със средни наемни нива в размер 1 392 евро на кв.м месечно. Втората позиция се заема от „Козуей Бей" в Хонг Конг с наем от 1 202 евро на кв.м на месец.

На трето място се нарежда „Гинза" в Токио със среден наем 645 евро на кв.м. Средните наемни нива в българската столица пък се равняват на 50 евро на кв.м месечно.

С 1.9% се покачиха средните наемни нива в Европа, сочи още анализът на Cushman&Wakefield. Повече от 2.4% е ръстът в западната част на Стария континент.

Най-осезаемо бе покачването във Финландия - 23.3% и Германия - 11.8%. По-значителни бяха ръстовете и в Белгия (9.8%), Норвегия (8.0%), Холандия (6.4%), Великобритания (5.6%).

В класацията за най-скъпи търговски улици Гърция заема 22-ро място за 2011, при 19-то през 2010 г., а Румъния се е качила с една позиция и вече заема 46-то място.

Прогнозата за бъдещото развитие на пазара на търговски площи в Европа на Cushman&Wakefield е за продължаващо покачване на наемните нива, предизвикано от недостига на първокласни площи, което ще накара търговците да платят повече, въпреки свитото потребление. Същевременно нивата на второкачествените площи по всяка вероятност ще претърпят допълнителен спад, сочат още данните на компанията.