Търговският сегмент продължи динамичното си развитие през втората половина на 2009 г., но с по-ниски темпове в сравнение с 2008 г. С откриването на Тера Мол в Габрово предлагането се увеличи с 10 000 кв.м, като общият размер на офис площите в търговски центрове и молове достигна 230 000 кв.м в цялата страна. Това обявиха от Colliers в доклад за търговските площи в страната.

Търговските центрове в София продължиха да се представят добре, отбелязвайки незначителен спад в оборотите (10-15%). В същото време голяма част от обектите извън столицата имат проблеми с привличането на клиенти и със задържането и намирането на наематели. Тази ситуация доведе до незначителен ръст на незаетите търговски площи при добре планираните обекти и нарастващ обем на свободните площи при останалите проекти.

Търсенето продължи да бъде водено от големите международни компании. Това са не само модните марки, а също дрогериите, веригите за детски стоки и международните мултибранд вериги.

По отношение на цените, наблюдаваше се известен спад на наемните нива по главните търговски улици, породен от готовността на собствениците да проявяват гъвкавост, за да задържат наемателите си. При търговските центрове извън София спадът бе средно с 25-30%. В столицата цените запазиха стабилно равнище, което се дължи на активността на крайните потребители.

Наемодателите като цяло проявяват гъвкавост, за да задържат наемателите си. Стимулите, които предлагат, включват стъпаловидни наеми, периоди, освободени от наем, поемане на довършителните работи за сметка на наемодателя, както и оптимизация на изискванията по гаранционните условия.

През настоящата година се очаква откриването на нови търговски центрове в големите градове на страната - Карфур Цариградско Мол и Сердика Център в София и Grand Mall във Варна. Те ще добавят допълнителни 167 000 кв.м към съществуващите площи.

Новите формати като ритейл паркове и аутлети ще продължат да оказват влияние върху структурата на сегмента. Дискаунт веригите ще продължат експанзията си на пазара. Нови модни марки ще навлязат на българския пазар, които ще повлияят върху развитието на пазара на търговски площи.