Пътят към съживяване на пазара на търговски обекти и офиси

836
Пътят към съживяване на пазара на търговски обекти и офиси

Фактът, че в момента пазарът на търговски обекти и офиси в България се определя от наемателите би трябвало да се осъзнае от представителите на бизнеса, но особено важно за съживяването на инвестициите в този пазар е амбицията и желанието на българските бизнесмени да работят и да се развиват в условията на икономическа рецесия и въпреки мрачните прогнози разпространявани от медиите.

Подобно на пазара на жилищни имоти в столицата, този на търговски имоти също започва да се оживява в значителна степен, коментират от myhome.bg „Живейте в България".

Офиси - Световната икономическа рецесия засегна пазара на офис помещения в столицата. На пръсти се броят фирмите, планиращи разширяване на площта си. Размерът на наемите намалява, а компаниите се консолидират, за да увеличат ефективността си и да ограничат разходите си. Има пренасищане на пазара с новопостроени офис сгради, както в централните части, така и в предградията на София, а очакванията са предлагането да се увеличи още повече през следващата година, като значителен пазарен дял се заема от сгради клас А.

Райони с пренасищане от нови офис сгради са бул. България, Младост 4, в това число Бизнес паркът, околовръстният път и бул. Цариградско шосе, като последният все още си остава изключително привлекателен за инвестиране в офис сгради в столицата. Предстои завършването на няколко нови проекта - Център „Софийско летище" (Аерогара София), „Хермес парк" и „Мегапарк" (по бул. Цариградско шосе).

Прогнозата за офис площите за 2009 г. е, че краткосрочните договори с по-гъвкави условия ще имат превес, а по-малките и по-евтини офиси в близост до удобен транспорт ще бъдат на първо място по търсене.

Търговски обекти - Въпреки че при моловете се забелязва спад в размера на наемите, те все още са печеливши. В София има три действащи мола: „София Мол", „Сити Център София" и „Скай Сити Мол". Цените на наемите за първото полугодие на 2009г. са средно 40 евро/кв. м и варират между 15 - 65 евро/кв. м при най-скъпите обекти в зависимост от марката и разположението на магазина. Това представлява 15% спад в размера на наемите в сравнение с второто полугодие на 2008г., а договорите за отдаване под наем се сключват за период от минимум 3 години.

В процес на изграждане са още 4 търговски центъра в София: Център „Карфур" - бул. Цариградско шосе, Център „Сердика" - бул. Ситняково, Мол „България" - бул. България и „Европа парк" - на булевардите Цар Борис III и Академик Гешов.

Главните улици в София също не са пощадени от кризата - празни магазини могат да се видят както на бул. Витоша, така и на бул. Ал.Стамболийски, бул. Мария Луиза и други централни търговски локации. Наемателите най-често са; магазини за облекло, обувки и модни аксесоари; ресторанти; заведения за бързо хранене; обекти за обществени услуги - като пътнически агенции, обменни бюра, козметични салони и др. Договорите се преразглеждат, наемателите настояват за сваляне на цените на наемите и за подобряване на състоянието на обектите. В сравнение с второто полугодие на 2008г. наемите са паднали с 30%.

Според прогнозите на myhome.bg може да се очаква намаляване на темповете на наемане/отдаване под наем на търговски площи; ще се сключват краткосрочни договори с по-гъвкави условия, а наемателите ще определят правилата поне до края на 2010 г.

Източник/снимка: myhome.bg

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg