Откриването на пет нови търговски центъра през първата половина на 2010 г. доведе до удвояване на пазара на модерни търговски площи в България и той възлиза вече на 452 000 кв.м, сочи анализ на Colliers International.

Същевременно, нарастващата конкуренция между моловете и намаляващата склонност на потребителите да купуват, доведе до значителен натиск върху търговците. Това сочи анализ на Colliers International за първото полугодие на 2010 г., посветен на пазара на търговски площи в страната.

Динамичното развитие на сегмента доведе до промяна в нивата на свободните площи. Два от най-ключовите търговски центъра в столицата - The Mall и Сердика Център - отвориха с над 90% запълняемост, а почти всички останали молове отбелязаха ръст в нивата на свободни площи.

Откриването на новите търговски центрове повлия и върху представянето на главните търговски улици. Столицата отбеляза близо 10% ръст на свободните площи, след като много оператори закриха обектите си на търговски улици, предпочитайки да наемат магазини в моловете, където наемните нива са осезаемо по-ниски. Най-стабилна остава заетостта на главните търговски улици в Пловдив. Свободните площи в града възлизат на 14%, но високата цифра се дължи на един затворен търговски център на главната търговска улица. В Бургас и Варна процентът на свободни площи е сравнително нисък, съответно 3% и 5%.

Търсенето на модерни търговски площи се движи основно от европейски и турски марки, като повечето влизат на българския пазар директно, се отбелязва още в доклада на Colliers.

„Свободните площи на главните търговски улици ще се увеличават и през следващите 6 месеца, но това от своя страна ще ги направи по-привлекателни откъм наемни нива, а с подходящите стимули от наемодателите имат добра перспектива да възвърнат силните си позиции в средносрочен план. За тази цел ще бъде нужно и раздробените преди време търговски площи да се подобрят като материална база и на места да се обединят, иначе те няма да бъдат конкурентоспособни спрямо моловете", коментира Иглика Йорданова, мениджър „Търговски Площи" в Colliers International.

Наемните нива отбелязаха спад както при моловете, така и при търговските улици. В София и Варна наемните нива в търговските центрове отбелязаха намаление от 5%, а в Пловдив и Бургас съответно 15% и 19%. Търговските улици отбелязаха среден спад в наемите от 20% за страната. „Ситуацията в България не се различава от тенденциите в световен мащаб. Почти във всяка част на света наемните нива на основните търговски улици продължиха своя спад. Въпреки че търговците остават предпазливи по отношение на бъдеща експанзия, тези от тях, чиито добри финансови резултати са устойчиви, обмислят възможността да стъпят на пазари, които преди не са били приоритетни, като например Източна Европа", обясни Иглика Йорданова.

Сегментът на биг бокс операторите бе белязан от продължилото бурно развитие на дискаунт веригите, активизирането на компаниите за електроника и откриването на първия голям аутлет център в България. В бъдеще се очаква развитие на ритейл парковете, които вече започнаха да набират популярност и към началото на следващата година ще наблюдаваме функционирането на 3 проекта от този тип само в София.

Търговският сегмент ще продължи да се развива и през следващото полугодие, уточняват от Colliers International. Планираните откривания на пет нови проекта (в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе) ще добавят 126,000 кв.м към вече съществуващите площи. „Макар че повечето нови търговски площи в София бяха запълнени, през втората половина на 2010 г. очаквам насищане на някои пазари като Варна, Русе и Стара Загора поради забавена икономическа активност и ръста на търговски площи, изпреварващ съществено този на потреблението на търговски стоки", прогнозира още Иглика Йорданова.