Повишението на лихвите при почти всички български банки по отпусканите им кредити допринесе за утежнение на положението за кредитополучателите.

То също така доведе до търсене на опции от страна на последните за действия, които да доведат до намаляване на разходите им, коментира Тихомир Тошев изпълнителен директор на КредитЦентър - най-големият независим консултант и посредник по кредити в България.

Оттам представиха доклад за състоянието на кредитния пазар, посредством извадка от 10 банки и поведението им за последните 2-3 месеца.

Повишение са регистрирали лихвените проценти по отпуснатите кредити, както и по новите издавани такива от първи април, като то е различно за различните банки.

Причината обаче хората да се ориентират към предоговаряне или рефинансиране на теглените си вече кредити е фактът, че старите клиенти почти винаги получават по-голямо повишение на лихвите си и по-неизгодни условия, в сравнение с новите, които са цел за привличане от страна на банките.

И докато условията за новите клиенти се изразява предимно в промяна на лихвения базов процент на банките, което може да е минимално, то за старите клиенти повишението варира от 0.25 процентни пункта, до един процентен пункт.

Това води до значително повишение на вноските по кредитите, което за един по-дългосрочен кредит може да е доста отежняващо.

Практиката сочи, че все още предоговарянето е основна форма на промяна на условията по кредитите, като то се избира от 85% от търсещите начин да намалят вноските си.

При него кредитополучателят се договаря с банката за намаляване на лихвения процент или на срока при запазване на размера на месечната си вноска. Недостатък при него обаче е, че почти никога старите клиенти не получават условията, предлагани на новите.

Изследването сочи още, че около 70% от хората с ипотечни кредити са засегнати и ще плащат повече пари от началото на април. За кридитополучатели с по-малък размер на кредите повишението може да варира от 60 до 100 лева на месечните им вноски.

Рефинансирането е малко по-сложен процес, но също носи позитиви за хората, които го предприемат. Основното му предимство е, че при него се получават най-изгодните условия на пазара, като разходите са свързани с наказателната лихва по погасяване на стария кредит, както и еднократни разходи.

Процедурата по рефинансиране без ползване на услугите на кредитни консултанти включва: намирането на най-добрия продукт на пазара, отговарящ на личните изисквания на потребителите, свързване с новата банка и подаване на молба. Известяване на старата банка и получаване на съгласия за заличаване на ипотеката. Сключване на договор с новата банка, която привежда остатъка от дължимата ви сума на старата и нова ипотека в полза на новия кредитор.

Проучване сочи, че рефинансиране на кредит с остатъчна стойност от 47 600 лева след три години на плащане и текуща лихва от 9.4%, с кредит с лихва в размер на 6.75% и плащане на еднократните разходи, свързани с това, може да спести на потребителите сумата от 18 648 лева за срока на погасяване на кредита, коментира Тихомир Тошев, изпълнителен директор на КредитЦентър.

КредитЦентър е най-големият независим кредитен консултант, опериращ във всички основни окръжни градове с над 100 консултанти. С тяхно съдействие са били отпуснати 100 млн. лева ипотечни кредити, или 3% от общите.

На снимката: Тихомир Тошев