В исторически план в САЩ недвижимите имоти са били по-сигурна инвестиция от акциите. През най-лошата за имотите 2008-ма година, цените им са се понижили с 15% на фона на понижението от 38% за широкия индекс Standard & Poor's 500 Index.

Американците са живели в един дом средно по осем години, според данни на националната асоциация на строителите. Това означава, че човек, закупил имот през 2002 година, го е продал през 2010 година средно с 4.8% по-скъпо.

Средното годишно повишение в цените на имотите за последните 20 години е било 4.2%, сочи още статистиката.

Понижаващите се цени на недвижимите имоти са ги направили най-достъпни за последните четири десетилетия. Достъпността на жилищата е достигнала най-висока стойност през декември миналата година.

Тя се изчислява въз основа на цените на недвижимите имоти, лихвите по ипотечните кредити и дохода на щатските домакинства.

Средната цена на недвижимите имоти в САЩ се е понижила с 32% от пика си в средата на 2006 година, достигайки най-ниска стойност за последните девет години през февруари.

Връщането в цените на имотите е било по-голямо от това от 27% в първите пет години на Голямата депресия.

Около 11 млн. щатски имоти са стрували по-малко от тяхната ипотека към края на изминалата година. Нови 2.4 млн. кредитополучатели са със стойност на имотите си до 5% разлика от ползвания от тях кредит. Сборът от двете цифри е 28% от общия брой на ипотечните кредити в САЩ.

Възстановяването в пазара на имоти най-вероятно ще е свързано с това на икономиката и нарастване на заетостта, както и намаляването на безработицата.

В същото време лихвите по ипотечните кредити са на исторически най-ниски нива. Средната фиксирана лихва по 30-годишен ипотечен кредит е едва 4.69% за изминалата година.

Специалистите очакват тази лихва да започне да нараства и да достигне 6% до края на следващата година.

Евтиното финансиране не е било достатъчен фактор за привличане на купувачи на недвижими имоти, като страхът от високата безработица и кризата кара хората да отлагат вземането на решения за подобни значителни по размер покупки.

Кризата също така направи финансовите институции много по-селективни за своите бъдещи клиенти.