След слаб старт в първите месеци на годината инвестиционната активност при бизнес имотите постепенно се засили и достигна 134 млн. евро през втората половина на 2009 г., сочи анализ на консултантската компания „Елта Консулт".

Въпреки това, общият инвестиционен обем за миналата година остава под 200 млн. евро, което е спад от над 4 пъти спрямо предходната.

Поради недостига на качествен продукти и нежеланието на собствениците да продават на силно занижени цени по-голямата част от транзакциите бяха за имоти в различна проектна или строителна фаза. Все пак няколко сделки с обратно наемане (sale-and-leaseback), сред които продажбите на „Авто Юниънцентър" и някои регионални центрове на БТК, спомогнаха за увеличаването на инвестиционния обем.

Един от основните проблеми пред инвестиционния пазар в България е затрудненото финансиране от страна на банковата система и липсата на доверие между двете страни. Банките поставят все по-големи изисквания при кредитирането на мащабни проекти - над 40% собствен капитал и над 40% предварително отдадени под наем площи. В настоящата обстановка на ограничена ликвидност и слаб пазар тези ограничения често се оказват фатални за осъществяването на инвестиционни проекти.

За разлика от предишни години през 2009 г. нямаше сключена голяма сделка за търговски център (мол). За сметка на това над 50% от транзакциите бяха за офисни сгради, предимно в столицата. Въпреки очакванията на много участници на пазара за увеличаване на дела на сделките с проблемни имоти, това не се случи - такива сделки бяха по-скоро изключение през годината. Предвид големия брой активи, конфискувани от банките заради неизплатени задължения, ръст на подобни продажби е все още възможен през 2010 г.

Опортюнистичните фондове и инвеститори, които доскоро бяха активни на българския пазар, в момента предлагат твърде неизгодни условия - те търсят построени сгради, отдадени под наем поне на 80% с дългосрочни договори и нива на доходност (yield) над 11%. Затова собствениците, които все още могат да предоговорят условията по кредитите си или пък са придобили съответните активи по време на пика на пазара, не са склонни да приемат загубите при продажба и изчакват евентуалното вдигане на цените.

Поради недостатъчния брой сделки с доходоносни (yielding) имоти през годината и липсата на прозрачност на българския пазар е много трудно да се определят нивата на доходност (yield) в момента. По приблизителни оценки те са се повишили с между 250 и 300 процентни пункта за последната година в зависимост от сегмента и към края на 2009 г. са стигнали нива отпреди 5 години. За офисния и търговския сегмент доходността е около 10%, докато в сектора на индустриалните и логистичните имоти е 11.5%-12%.