Едва 10 хиляди квадратни метра офис площи са въведени в експлоатация през второто тримесечие на 2013 г. Нивото е най-ниското от 2007 г. до сега, отчита консултантската компания за имоти Forton, партньор на международната фирма Cushman & Wakefield за България и Македония, в последното си проучване.

„Намалението на строителството на офис площи е резултат от голямото предлагане в последните няколко години, както и бавното възстановяване на икономиката, което отказа много инвеститори от инвестиции в този сектор. Ограниченото предлагане, както и технологичното време, необходимо за строителство, може да доведе до вакуум на пазара в следващите години“, коментира Михаела Лашова, която е новият изпълнителен директор на Forton.

„Данните ни за първата половина на годината не показват забавяне на активността в сектора в резултат на политическата нестабилност. Какви ще са последиците, ако тази криза се задълбочи, предстои да видим“, казва още тя.

„Инвеститори със свободен капитал отново обръщат внимание на недвижимите имоти като средство за защита на стойността на активите си“, допълва Михаела Лашова.

„Примери има както на пазара на офиси, където два големи проекта трябва да бъдат завършени в следващите 12 до 24 месеца, така и на този на търговски площи, където има четири активни проекта за нови молове. Очакваме скоро тази тенденция да се пренесе и на пазара на индустриални имоти, където добре капитализирани компании планират да започнат строителството на логистични центрове“, каза още изпълнителният директор на Forton.

„Българските инвеститори се оказват по-адаптивни и добре позиционирани в сегашната икономическа и политическа ситуация. Големите инвестиционни активи, които биха били интересни за международни инвеститори, в момента се придобиват от местни компании“, допълва Михаела Лашова.

Офис площи

С 47% по-малко офис площи са завършени в София във второто тримесечие на 2013 г., в сравнение с предходното. Те са били с 58% по-малък обем, в сравнение със същия период на 2012 г., показва пазарното проучване на Forton.

За първите шест месеца на годината са въведени в експлоатация 29 400 кв. м, което е намаление с 63%, в сравнение с първата половина на 2012 г.

Спадът на строителство носи и добри новини, тъй като делът на незаетите офиси намалява във второ тримесечие поред и е 31.02% към юни. В същото време намалява и търсенето. Усвоените площи спадат с 61.5% във второто тримесечие, в сравнение с първото.

„До известна степен това е резултат и от високата база на първото тримесечие“, казва Владислав Кайзеров, мениджър „Офис площи“ във Forton. За първата половина на годината усвоените офис площи са с 4.7% по-малко от същия период на 2012 г. В сравнение с второто шестмесечие на 2012 г. те са със 17% повече.

„Този обем е в рамките на нормалното за последните няколко години“, казва Кайзеров. „Хубавото е, че не отстъпваме от миналата година и ако няма сериозни политически или икономически сътресения, бихме могли да видим ръст на усвоените площи от порядъка на 10% в края на тази година в сравнение с 97-те хиляди кв. м миналата“, добавя той.

„Втората причина за намалелия обем на сделките е намаляването на свободните площи в десетте най-предпочитани от наемателите проекти“, казва още Владислав Кайзеров. По данни на Forton незаетите площи в тях падат от 17.6 на 13.7%. В пет от сградите процентите са едноцифрени, а в две няма свободни площи.

Наемите за клас А офис площи също бяха стабилни в диапазона 9-12 евро на кв. м в широкия център и по основни булеварди, според проучването. При липсата на ново предлагане, но и все още бавно икономическо възстановяване, се очаква наемите да останат стабилни в следващите тримесечия.

Търговски площи

За разлика от пазара на офиси, предлагането на търговски площи остава високо. Макар че във второто тримесечие не са завършени нови търговски центрове, само в София в следващите 12 месеца са обявени намерения за завършването на 122 хиляди квадратни метра.

Международните търговски вериги отново дадоха потвърждение за интереса си към българския пазар. Във второто тримесечие едни от най-големите наематели позиционираха водещите си магазини в Paradise Center, включително марките на групата Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius), New Yorker, Marks & Spencer, както и първото 4DX кино на Балканския полуостров.

Освен в моловете, те предизвикаха оживление и на главната търговска улица в столицата. Очаква се една от водещите модни вериги да отвори магазин на бул. „Витоша“, след като е сключила договор за 2100 кв. м.

„Банките и телекомуникационните оператори оптимизират клоновите си мрежи. От друга страна, някои местни франчайз оператори на международни марки са под силен конкурентен натиск, след като новите търговски центрове отклониха значителна част от потреблението.

Резултатът е, че за първи път от години виждаме свободни площи на някои от най-привлекателните места на бул. „Витоша“, казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.

Индустриални площи

Растежът на пазара на индустриални площи продължи благодарение на инвестициите в производствени мощности. Основните събития през второто тримесечие на 2013 г. бяха откриването на фармацевтичен завод и първата копка на индустриалната зона край Божурище с началото на проекта на германската компания BHTC.

Съвременните индустриални и логистични площи в София и Софийска област се увеличиха с едва 3.85% до 764 хил. кв.м във второто тримесечие на 2013 г. Още около 36 хил. кв.м са в процес на изграждане.

„Потенциалът за ръст в сектора не е променен", казва Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи“ във Forton. "Но преди да видим подобрение на бизнес доверието, ръст на преките чуждестранни инвестиции и на търговията, компаниите ще останат предпазливи.“

Незаетите площи продължиха да спадат и в края на първото шестмесечие са 3.24% от всички. Наемните нива също се запазиха без промяна и модерни и нови складове в София биха се отдали за 3.5 евро на кв.м, според Forton.

„Виждаме сигнали, че ниското равнище на незаетите площи и стабилните наемни нива окуражават някои компании да започнат да строят със собствен капитал. Ако това се случи, ще контрастира рязко на изявената към момента тенденция предприемачите да изчакват появата на наематели или купувачи, преди да започнат строителство“, казва Владимир Гюрджиев.