Търговските площи в молове в София се удвояват до края на 2013 г.

15 300 кв.м нови логистични площи се появиха на пазара в страната през третото тримесечие на 2012 година. Така общата складова площ в региона на София достигна 686 000 кв.м. Спад отбелязват незаетите складови площи през това тримесечие. Те са 5.2% спрямо 6.4% за предходния период, отчитат от Forton.
Най-активни в сегмента на индустриалните и логистични площи са производителите на резервни части и електроника за автомобили, които търсят бази в Източна Европа с цел оптимизиране на разходите. Build-to-suit проектите са основните индустриални имоти в процес на изграждане.
Промяната в данъчната политика на Гърция се отразява пряко върху конкурентноспособността на гръцката икономика. Като резултат гръцки компании търсят икономически изгодни и стабилни локации за пренасочване на производствата си, отчитат от Forton. Пример за това е гръцки производител на соларни панели, който подписа договор за релокация на своята производствена база в България.
„След направеното предпроектно проучване, предложихме на клиента няколко подходящи проекта. Той се спря на бившата фабрика на Миролио в Елин Пелин. Вече е подписан 10-годишен договор за наем на 22 000 кв.м индустриална и складова площ“, коментира сделката Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални и логистични площи“ във Forton.
Средните наемни нива в столицата паднаха с 25 евроцента на годишна база и към момента среден наем на квадратен метър складова площ месечно е 3.5 евро. Нивата на доходност отбелязаха лек спад и в момента са 11.75% при 12.5% година по-рано, отбелязват още от компанията.
Тенденцията, която експертите наблюдават, е към постепенно, но пък постоянно запълване на свободните клас А и Б индустриални площи. Според тях логистичният сектор е в очакване на инфраструктурни подобрения, които ще отключат потенциала на България като стратегическа дестинация за индустриален бизнес.
Пазарът на търговски площи е в очакване на трета вълна молове. Според експертите на Forton тя ще доведе до нов етап в развитието на търговските площи, отличаващ се с разнообразие на представените търговски марки и малко проекти в процес на изграждане. Резултатът - по-предвидим и стабилен инвестиционен климат.
Общият обем на търговските площи остава непроменен през третото тримесечие на годината – 594 410 кв.м, което отрежда по 81 кв.м на 1000 души от населението. Така България остава на 31-во място сред 35 европейски държави, посочват от компанията. Big-box търговците продължават тенденцията за разширяване на мрежата от бързооборотни стоки.
Към края на третото тримесечие в процес на изграждане са 239 500 кв.м търговски площи. Общо 4 търговски центрове се очаква да бъдат завършени до края на 2013 година – Bulgaria Mall (33 000 кв.м) ще отвори врати през ноември тази година, Парадайз Център със своите 80 000 кв.м ще стартира през пролетта на следващата година. В края на 2013 се очаква откриването и на South Ring Mall (72 000 кв.м), Strand, първият открит мол в страната (30 500 кв.м).
С откриването на планираните обекти в София в края на 2013 година общият обем търговски площи в столицата ще се увеличи със 111%, прогнозират от Forton. Това ще доведе до натиск върху наемните нива. Същевременно търсенето на търговски площи от страна на търговците е активно и е силно насочено към новите проекти.
Българският бизнес
- Мобилната платформа за пазаруване tbi buy в партньорство с магазини ЗОРА
- Минималистичен дизайн: Системата Planar от Hörmann
- Първа копка на Kenar Residence и AMur Homes на бул. Сливница