Имиджът на България пострада много от политическата нестабилност и това гони чужденците от българските курорти. Осезаем спад в активността на пазара на ваканционни имоти от февруари на 2013 г. досега отчита в анализа си инвестиционната компания GreenLife.

Все повече чужди купувачи предпочитат градските имоти. Интересът към зимните комплекси става все по-слаб, а сделките за имоти на Черноморието са по-малко спрямо миналата година, сочи още докладът.

Много от огледите, планирани за февруари 2013 г., се отложиха за май и юни, затова от компанията очакват, че през лятото загубата на позиции ще се компенсира.

„Пазарът на зимни ваканционни имоти е предимно вторичен”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife. „В годините на бум продажбите в зимните ни курорти бяха основно с инвестиционна цел. Днес тези собственици трябва да решат дали да продадат имота, често на загуба, или да започнат да го използват.

Там, където инвеститорите са подходили отговорно, поддържат комплексите и осигуряват добавена стойност, собствениците използват имотите си, но останалите търсят продажба и то на всяка цена”, добавя Даскалова.

Цените в Банско към април 2013 г. са около 450-500 евро на кв. м на фона на 500-700 евро през есента на 2012 г. Спадът, според експертите от компанията, се дължи отчасти на политическата нестабилност, но много повече на неправилната държавна политика спрямо развитието на българските курорти.

„Туристите идват в Банско да карат ски, както отиват по Черноморието заради морето. Да няма писти и лифтове на планината е същото като да няма плажове на морето", коментира ситуацията в зимните курорти Теофил Петров, изпълнителен директор на GreenLife.

“Броят на построените обекти в Банско вече е достатъчно голям, легловата база надвишава значително възможностите на наличната инфраструктура. За последните месеци няма нито един започнат нов проект. Към момента считам, че капацитетът на Банско е усвоен. За да стартира нов етап на растеж, трябва да се подобри инфраструктурата. Едва тогава отново ще стане обект на инвестиционен интерес.”, допълва Петров.

Друга характерна тенденция за зимния ни курорт е решението на част от инвеститорите да превърнат в хотелска база свободните си апартаменти. Така те предлагат настаняване на много ниски цени, които подбиват пазара на съществуващите хотели.

Добрата новина е, че според наблюденията на GreenLife Банско, успешно следва световната тенденция зимните курорти да се превръщат в атрактивно място за почивка през летните месеци. Потенциалът е добър, инвеститорите, които са завършили вече проектите си, работят именно в тази посока.

За съжаление, голям процент от сградите остават недостроени и към днешна дата представляват най-големия проблем за първото впечатление на гостите от това място.

„Нужни са законови промени, за да може сградите, които стоят на груб строеж повече от 5 години, да бъдат премахвани. Сега сме свидетели на голям брой бетонни паметници, за които не се вижда надежда. Голям процент от тях са придобити вече от банките, които, от своя страна, нямат полезен ход и единственият доказан ефект е дискомфортът, който тези бетонни паметници създават на гостите”, коментира Теофил Петров.

За съжаление, това не е единственият проблем на туризма в България. Скандалите около незаконните ски писти допълнително катализираха отлива от зимните ни курорти, се казва още в анализа на компанията.