В. Левиев: Българите предпочитат жилища между 65 и 90 кв. м

2095
В. Левиев: Българите предпочитат жилища между 65 и 90 кв. м

Близо 93.4% от българите притежават собствено жилище у нас, заяви Валери Левиев, изпълнителен директор на Елта Консулт, компания партньор на CB Richard Ellis за България.

Предпочитат се жилища с една или две спални, между 65 и 90 кв. м. Това са жилищата, които се избират от младите семейства или от такива, чиито деца вече са напуснали, за да учат в чужбина или да живеят в собствени жилища.

И ако преди 18-20 години жилищата са били малко по-големи, то към момента са тенденцията е площта им да намалява. Като цяло обаче номенклатурата се запазва без съществено изменение.

Качеството на недвижимия имот и финансовите възможности на този, който купува жилището, са двата фактора, които предопределят избора на имот. По отношение на качеството най-съществена е локацията, средата, в която имотът съществува, наличието на магазини, детска градина, училища, търговски части и др.

Хората обикновено предпочитат централните части на населеното място. Що се касае до финансовите възможности, българинът се радва на относително добра икономическа и пазарна среда. Банковата система направи, бум особено в жилищното кредитиране, и в последните години повече от 80-85% се купуват с банков кредит, посочи още Левиев.

Банките са сравнително по-либерални, в сравнение с тези от ЦИЕ, като условията за кредитиране са равни, а в някои случаи и по-добри.

Международните инвеститори казват, че имотният е най-сигурния пазар. Това се предопределя от факта, че купувачите и потребителите в сектора са най-многобройни във всяка една държава. По отношение на диверсификацията на рисковете при инвестиране, държането на инвестиция в недвижим имот повишава сигурността й, смята Левиев.

С увеличаването на средния доход на българина, което се случва, макар и бавно, инвеститорите се замислят относно отдаването на имоти под наем. Този тип пазар у нас е относително слабо развит, като традиционно се доминира от чуждестранни инвеститори. Картина обаче се променя, според изпълнителния директор на Елта консулт. Вече има няколко сериозни инвестиции в цели сгради, предназначени за отдаване под наем.

Наскоро е била създадена асоциация за "фасилити мениджмънт", на която основател е Елта консулт, съобщи още Левиев.

Индустриалните паркове, сами по себе си, генерират своята привлекателност по напълно различни критерии. В момента най-развитата територия е Пловдив, защото там минава магистрала Тракия, предстои изграждане на други два коридора, така че чисто логистично градът е разположен в центъра на страната.

Русе и Варна са другите два големи логистични центрове. Русе - заради наличието на моста към Румъния, а Варна заради пристанището. София, като столица, също е предпочитана за логистичен център, смята Левиев.

Офисният пазар до голяма степен е индикатор за икономическото развитие на една държава, посочи специалистът. В момента в София е най-силният офисен пазар в страната ни. Той не е много голям, но се развива с динамични темпове. Представлява не повече от 700 000 кв. м, което е малко за 2 млн. души. Например Прага, с население от 1.5 млн. души, има 2.4 млн. кв. м офис площи. Факт е обаче, че от тези офиси много малко са клас А.

Характерно за София е, че през следващите три години запасите от офис площи ще се увеличат драстично, като през 2010-2011 г. се очаква взривоопасно предлагане в сектора. Това обаче е добре, защото ще се промени качеството, ще се променят и изискванията на потребителите, смята Левиев.

Присъединяването на страната ни към ЕС бе изключително положителен фактор за развитието на офис пазара у нас. Към момента предлагането се абсорбира много успешно от навлизащите у нас фирми. Тенденцията е увеличаването на качеството на продукта, даде прогнозата си имотния специалист.

Кредитната криза в света доведе до увеличаването на търсенето на офиси в ЦИЕ. Това се дължи на "аутсорсването" на бизнес от Северна Америка към страните от региона, посочи още той.

Покупателната способност е един от факторите, които предопределят потенциала пред развитието на търговските центрове. Българите обичат да ходят по търговски центрове, според Валери Левиев.

Увеличението на покупателната способност на сънародниците ни се повишава значително. В София безработицата е под 3%, заплатите нарастват навсякъде в страната. Площите, които се падат на хиляда души у нас, са в пъти по-малко от средните в Европа. В някои градове обаче вече се усеща насищане на търговски центрове, завърши експертът.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg