Замразените офисни проекти в София са 860 хил. кв. м

1449
Замразените офисни проекти в София са 860 хил. кв. м

Немалък е обемът на замразените офисни проекти, сочи доклад за офис площи за 2009 на GVA Sollers Solutions. Към края на 2009 в София техният обем надвишава 860 хил. кв.м. Сред по-големите и известни такива проекти са Европа Парк, България Мол, Софийски Акрополис, Бокар Европа, Цариградски Мол, Форум Сердика, Олимпиян Мол енд Тауър, Изамет Тауър, Сан Стефано Плаза, Делта Тауърс и др.

През 2009 в София са в процес на изграждане близо 1.182 млн. кв.м офис площи (с 27.31% по-малко в сравнение с 2008), във Варна - 126 хил. кв.м, а в Пловдив -188 хил. кв.м. 65.78% от общо изграждащите се през годината площи в столицата са ситуирани в периферните райони на града, 13.50% в центъра и 20.73% в широкия център. При по-малките областни центрове тенденцията е противоположна, тъй като почти всички офис площи там са съсредоточени в и около централните части.

В София, новоизграждащите се и планирани за следващите няколко години бизнес центрове са ситуирани най-вече около бул. Цариградско шосе и бул. България, като немалък брой сгради ще бъдат построени и в централната част на столицата. Някои от инвеститорите предвидливо са планирали изграждането на своите офис проекти в близост до бъдещото трасе на метрото, тъй като се очаква през следващите години тези локации да бъдат сред най-атрактивните.

Това автоматично ще повиши стойността на сградите, разположени в близост до метростанциите, както и възможността за постигане на по-високи наемни нива.

Продължава тенденцията на неправилно дефиниране на класа на офис площите от страна на инвеститорите, като основната цел е желанието за офериране на по-високи наемни нива, много често над пазарните.

Друга тенденция, характерна за периода, е едновременното обявяване за продажба и за отдаване под наем на помещения в едни и същи бизнес-сгради, които първоначално са били предвидени за реализация само по един от двата начина. Причините най-често са недобро предварително проучване на таргет групите на проекта, непланиране на паричните потоци, липса на анализ на конкурентната среда и лошо управление, дължащо се най-вече на неизползването на професионално подготвени в областта на пропърти мениджмънта компании.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg