Със сламената си шапка и червената карирана риза, Ранди Бекендам изглежда като типичен калифорнийски фермер. Доматите, тиквичките и ябълките, които той продава по това време на годината, никога не са виждали пестициди. Млади семейства го посещават, за да погалят козите му и да научат за предимствата на чистата почва.

Земята, която 70-годишният мъж обработва под наем през последните 34 години, наречена Фермата на Ейми, е разпродадена и сега той се бори да запаси своята селска идилия и да не допусне тя да бъде асфалтирана и превърната в складови площи, пише The Economist.

Родният му град Онтарио, на по-малко от час път с кола източно от Лос Анджелис, сега е почти толкова пълен с логистични центрове, колкото някога е бил с портокалови и лимонови горички. Около парцела на Ранди Бекендам, разположен на площ от десет акра, се появяват все повече подобни сгради. От другата страна на пътя сграда с размерите на 100 игрища за американски футбол или близо 500 000 квадратни метра, се издига на мястото на бивша кравеферма.

На една пресечка разстояние Prologis, най-големият строител на складове в света, почти е завършил пететажно съоръжение на повече от 370 000 квадрадни метра, а логото на Amazon вече украсява горния му ръб. Наблизо Amazon и FedEx имат още големи складове. По селските пътища между тях преминават огромните им камиони и хвърлят облаци прах върху мъж, който продава cocos fríos - охладени кокосови орехи. Той е сред малкото мексикански фермери, останали да работят на земята.

По-рано този месец куриерската компания FedEx предупреди за предстоящите икономически затруднения и намали прогнозата за печалбите си, което предизвика 21% спад в цената на акциите ѝ. Инвеститорите се опасяват за бъдещето на фирмите за складове и логистика като Prologis, с капитализация от 80 милиарда долара. Цената на акциите ѝ вече беше паднала от върховете си тази година, след като Amazon, който най-големият ѝ клиент, призна, че строителството през последните години е било твърде активно.

Maersk очаква спад в търсенето на товарни контейнери Отчетът на компанията показва, че броят на контейнерите, превозени с кораби, е спаднал със 7.4% през второто тримесечие на тази година


Но въпреки тези рискове посещението на т. нар. "вътрешна империя" на Южна Калифорния, някога наричана „страната на евтиния прахоляк“, а сега най-горещият пазар на складове в света, не оставя никакво съмнение, че логистичният бизнес няма да умре скоро.

Регионът се намира между два от най-богатите мегаполиса в САЩ - Лос Анджелис и Ориндж Каунти. Той е приблизително на еднакво разстояние от двете най-големи пристанища на Америка (Лос Анджелис и Лонг Бийч) и може да се похвали с центровете за въздушни превози на FedEx и Amazon, както и с железопътна мрежа. Той е пресечен от магистрали, изпращащи стоки от Азия в цялата страна. И, освен всичко друго, има нарастващо население.

По данни на имотната компания CBRE, строителството на складове през последните години е било неистово, достигайки рекордните 3.6 милиона квадратни метра през второто тримесечие на тази година. Веднага щом сградите бъдат завършени, те се запълват. Процентът на незаетите площи е едва 0.2% - по-нисък от където и да е другаде по света. Търсенето на площи е такова, че наемите са скочили със 72% през последните 12 месеца.

Освен това структурните промени в глобалната икономика стимулират търсенето. Преминаването към електронна търговия, въпреки че се забави спрямо разгара на пандемията, изисква много повече складово пространство, отколкото физическата търговия на дребно. Стоките се изпращат в индивидуални опаковки, а не в пестящи място палети. Хаосът във веригата на доставки и геополитическите рискове увеличиха желанието за допълнително пространство за съхранение. Prologis смята, че клиентите му искат да държат около една десета повече „предпазен запас“ като буфер.

"Вътрешната империя" илюстрира и някои от нарастващите проблеми, включително и първите признаци на негативна обществена реакция. Еколозите твърдят, че местните съвети твърде лесно са раздавали разрешителни за строеж по време на пандемията. Проект на комюнике, призоваващо за мораториум върху строителството на складове в региона, описва разрастваща се криза в общественото здравеопазване, особено поради замърсяването на дизеловите камиони, които минават покрай училища и болници и задръстват магистралите.

Бизнесът връща служителите в офиса с безплатна храна и маси за тенисОпасенията относно цената на пътуването до работа продължават да ограничават посещаемостта на офисите в световен мащаб


Тази година властите за качеството на въздуха в Южна Калифорния започнаха да налагат данък върху наемодателите на складове въз основа на „непреките“ емисии от камионите, които ги обслужват.

Складовите фирми казват, че започват да изчистват дейността си. Amazon поръча 100 000 микробуса за доставка от Rivian, която произвежда електрически превозни средства. Prologis пък изгражда отделен бизнес за предоставяне на зарядни станции за електрически камиони. Компанията възнамерява да увеличи капацитета за генериране на слънчева енергия с панели, поставени на покривите на складовете ѝ, десет пъти в рамките на десет години. Но в продължение на още много години индустрията едва ли ще може да се откаже изцяло от дизела.

Фермерът Ранди Бекендам признава, че спирането на бума на складовете е трудна борба, но той не се отказва от нея. И се надява публичността, която генерира от популярния си чифлик, да накара строителните предприемачи да се замислят преди да го разрушат с булдозер.