Пазарът на недвижими имоти в България се възстановява бързо след пандемията, а възходящият тренд на цените има потенциал да продължи.

В същото време и купувачите, и продавачите се по-често предпочитат да използват новите технологии и дистанционната комуникация. Това стана ясно по време на имотния панел, който беше част от 12-ото издание на форума Шумът на парите.

Как се развива имотният пазар след кризата?

„Последните месеци (от есента до сега) са един от най-добрите периоди в бизнеса. Сравнявам го с периода 2006 – 2007 г., т.е. прези 2008 г. Усещането за толкова добър бизнес идва и от проекта Морени, който стартирахме в края на миналата година. Смея да твърдя, че такава успеваемост на проект не сме имали в последните 10 години", заяви управителят на Планекс Инвест инж. Пламен Андреев.

Основателят на BULGARIAN PROPERTIES Михаил Чобанов коментира, че данните показват повишение на цените на имотите от около 2-5%, както и възстановяване през 2021 г. до нивата от 2018-2019 г.

"Имаме месеци, в които имаме сделки, колкото в доброто старо време - между 2005 и 2007 г., което е показателно за пазара", заяви Чобанов.

„Ние сме един стабилен пазар със здравословен ръст на цените на имотите. По света има доста горещи пазари, включително и в Европа, при които ръстовете на цените надхвърлят 10%. За разлика от това, в България цените растат, но в рамките на 5-6% годишно", каза изпълнителният директор на ЕРА България Антон Андонов.

Кои са движещите фактори зад ръста на цените?

„В момента има едно много интензивно покачване на цените на основни строителни материали - като започнем от стомана, всички метали, профили за дограми, стиропор няма на пазара, въпреки че той поскъпна с 35-40%. Работната ръка също изчезна на запад, а останалите тук хора имат претенции за по-високи заплати. Именно тези два фактора вдигат себестойността на строителството, а това предполага и по-високи цени на имотите", коментира Пламен Андреев.

Според Михаил Чобанов пазарът на ваканционните имоти също расте с бързи темпове. Той констатира, че в края на зимния сезон са наблюдавали рекорден брой сделки в Боровец, доста силен пазар в Банско, както и много силно събуждане и много силно лято на морския ваканционен пазар.

„Според мен пандемията увеличи мерака на българина за собствен ваканционен дом“, каза още Чобанов.

Според Антон Андонов има нов фактор, който движи пазара в момента.

"Основните фактори до този момент бяха покачващата се покупателна способност на хората в България, кредитирането, което беше движеща сила години наред заради ниските лихви по жилищните заеми, вътрешната миграция, както и завръщането на част от българите от чужбина.

Като основен фактор сега обаче се оформя и липсата на добра алтернативна доходност за вложенията ни. Нашите данни сочат, че най-добрата инвестиция за последните 5 години е инвестицията в недвижим имоти. Средногодишният ръст от 2015 г. насам възлиза на 15%“, каза още Андонов.

Какво се случва с пазара на бизнес имотите?

„Очаквам сериозно развитие на десетина търговски парка в страната през следващите две години. Има доста сериозен бум в този продукт, в частта търговски площи“, каза по време на имотната дискусия Иглика Йорданова, управляващ партньор на Colliers

Според нея развитие ще има и при строителството на логистични площи, от които страната има нужда и които ще дадат възможност на българския пазар да настигне съседните страни, тъй като те са конкуренти на България в привличането на нови производства и логистични дейности.

"Ако говорим за инвестиционния пазар, той е доминиран от местни инвеститори. Така беше през първото тримесечие, така ще е и във второто тримесечие на годината“, каза още Йорданова. По думите ѝ обаче обемите остават сравнително ниски, като за първото тримесечие на 2021 година е отчетен инвестиционен пазар от едва 9 млн. евро.

Новите технологии навлизат на имотния пазар

"Технологиите заемат все по-голямо място в нашето ежедневие и все повече ще променят имотния пазар. Всеки може да снима апартамента с телефона си, да въведе данните в някое мобилно приложение и да го пусне за продажба. Но също така би било хубаво да получи и оферта за този апартамент до няколко минути, която да бъде съобразена с пазарните равнища". Това коментира председателят на съвета на директорите на Leno адв. Николай Поппалов.

Той заяви, че Leno през последните седем години инвестира в развитието на нови продукти, базирани на модела "rent to buy" ("наеми, за да купиш").

"При този модел клиентът си избира имот и ние го купуваме за него моментално. Той влиза да живее в имота под наем и когато е готов, откупува имота си от нас. Така той няма нужда от самоучастие или от банков кредит, всичко става ведната и няма опасност да изпусне сделката. Клиентът има право да подобрява имота и да прави каквото си поиска в него", обяснява Поппалов.

"Все по-често ставаме свидетели на онлайн сделки. Вече имаме такива от цял свят, например от Канада чрез видео и 360-градусови огледи. Всичко вече може да се случи онлайн, дори и изповядването на сделката с помощта на електронен подпис", каза търговският директор на Arco Real Estate Иван Козаров.

Според Козаров технологиите позволяват да не се губи време при огледи и сделки, но също и да се спазва социална дистанция. Основен играч в момента са и българите от чужбина, които се завръщат в страната и искат да закупят свой нов дом, каза още той.

"Това се случва все по-често дигитално както в София и Пловдив, така и по Черноморието. Именно по морето в момента имотите се купуват от българи, живеещи доскоро в чужбина", допълни Козаров.