Eдноседмично частно пътуване с ретро влак в България струва между 3500 и 5200 евро на човек, като направленията се изготвят по желание на туристите и могат да са само с ретро локомотив или с цял ретро състав на вагоните. Изборът определя и цената, като туристите могат да определят сами броя на спирките по трасето, разказаха от БДЖ за “Труд”.

Най-атрактивно е пътуването с композицията “Корона експрес”, която се състои от вагони, предназначени за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство. Трите вагон-салона от композицията с номера 050, 051 и 052 са съответно за цар Борис III, царица Йоанна и принц Кирил. Произведени са през 1938-1939 г. в Германия.

Първи е доставен вагон с номер 050-1 А, предназначен за цар Борис III. Той разполага със служебна кабина с легло, четири кабини с по две легла, две кабини с две спални, салон с единадесет места са срещи, съвещания и хранене, и склад.

След него е изработен и вагон 051-9 А, който обслужвал царица Йоанна в периода 1938-1946 г. Той се състои от служебна кабина с едно легло, четири кабини с по две легла, две кабини с две спални и общ санитарен възел. Отделно има и салон с единадесет места за срещи и хранене, както и склад.

Третият вагон, предназначен за принц Кирил, е направен от “Касел”-Германия със сериен № 052-7. В него има три кабини с по две легла, спалня с едно легло, тоалетна и баня, салон с единадесет места, служебна кабина и кухня.

Освен вагон-салоните, в композицията са включени и специализирани вагони с разнообразно функционално предназначение, произведени между 1940 и 1967 г.

Първият е произведен от “Линке-Хофман Верке” в Бреслау, Германия, а последният – в Дряново по чертежи и конструктивни параметри на същата фирма. Вагон-фургонът българско производство има помещение за началник-влака, багажно-гараж за 11 мотоциклета, едно купе с 6 легла и едно с 4 легла.

Запазеният оригинален интериор на вагон-салоните от “Корона експрес”, както и квалифицираното обслужване, са подходящи за делови, юбилейни, празнични и туристически пътувания по цялата републиканска железопътна мрежа с нормално междурелсие. Влакът може да се композира с парен или конвенционален локомотив и вагони, чиито брой, вид и подреждане става по желание туристите.

Освен “Корона експрес,” съществува още една круизна композиция – “Витоша експрес”. Тя е закупена след визита на Тодор Живков в Германия, където той остава очарован от правителствения влак на Ерих Хонекер.

Завръщайки се у нас, Живков възлага на Политбюро да проучи и направи заявка за доставката на влак, който да осигурява пълна автономност на пътуващите и да дава възможност за ръководене от разстояние. След две години влакът е доставен и зачислен в Правителствения ремиз на гара София.

У нас “Витоша експрес” е изпълнявал редица пътувания с наши и чужди делегации, като в някои случаи само отделен вагон от състава е прикачван към обикновен влак – това е ставало предимно по искане на Петър Младенов, който често е пътувал на лов по Шуменското плато, пише Марио Евстатиев във форума lokomotiv.bg.

В момента локомотивите и вагоните се съхраняват в депа в столицата и в Горна Оряховица. Вагоните са на свое самостоятелно място, където нямат досег с редовите мотриси на БДЖ.

В България работят два туроператора, чиято дейност е пряко свързана с влакови пътувания. Резервациите на гости от чужбина се извършват чрез тях, като компанията прави запитване до маркетинг отдела на Национална компания “Железопътна инфраструктура”, който предлага определена цена и след уточняване параметрите на пътуването се включва в националния график на движение.

Пътешествие до морето например струва повече от полет със самолет в бизнес класа. Българските ретро влакове се предлагат на ниска цена в сравнение с прочутия “Ориент експрес”, който ежегодно стига до Русе. Цената за пътуване с него е над 10 хил. евро.

През 2013 г. БДЖ организира сватба в ретро влак. С едногодишен конкурс за есе сред неколкостотин творби е излъчено бъдещото семейство победител. Те избират пътуване до Черепишкия манастир, като в композицията са включени два вагона на цар Борис III и салон-вагон от влака “Витоша експрес”.

Преди месец по инициатива на служебния премиер Огнян Герджиков беше осъществено пътуване за дипломатическия корпус, в което се включиха 50 посланици и почти всички министри. Пътуването беше до Черепишкия манастир с вагони от “Корона експрес”. Това направление се използва най-често заради красотата и атрактивността на Искърското дефиле.

Когато БДЖ пусне ретро локомотив по дадено направление, стотици “ловци на влакове” (”трейн спотъри”) застават покрай линията с фотоапарати. Най-големи късметлии са тези, които успеят да снимат ретро локомотив с вагоните от “Корона експрес”.

Парната „Баба Меца“ пътува на Лазаровден и Цветница

Холдинг „Български държавни железници” и Министерството на туризма започват съвместен проект за железопътен туризъм.

С най-мощния парен локомотив в Европа – „Баба Меца“, ще има две атракционни пътувания за Лазаровден и Цветница: на 8 април от София до Кюстендил и на 9 април от София до Черепишкия манастир.

Локомотивът, който ще тегли влака, е най-мощният в Европа, построен през 1931 г. в Полша. На него в продължение на три години като огняр работи и поетът Никола Вапцаров.

През 2015 г. машинистът Ангел Алексиев и двама негови помощници го възстановят. Наречен е „Баба Меца“ заради огромните си размери и изключителна тяга.

Билети за атракционните пътувания могат да бъдат закупени от билетните каси на БДЖ в столицата. Цената на билет за отиване и връщане до Кюстендил със запазено място е 43 лв. Влакът ще спира на Радомир за половин час.

За любителите на природата са предвидени две спирки: на Земен – за Земенския манастир, и на Скакавица – за едноименния водопад. Тръгването от гара София на 8 април, събота, е в 8.55 ч, а връщането обратно към София е в 15.05 ч.

Цената за двупосочен билет до Черепишкия манастир е 31 лв. Тръгването на 9 април, неделя, е в 9,30 ч сутринта. Влакът ще пристигне на спирка Черепиш в 11.50 ч. Връщането ще е в 15.05 ч.