Изминалата година се характеризира с активен инвестиционен интерес към търговски центрове, сочи доклад на Colliers. Бяха сключени транзакции с рекордни за страната за последното десетилетие обеми.

С приоритет за инвеститорите бяха търговските площи, по-конкретно шопинг моловете. Сред най-значимите сделки в сегмента са продажбите на PARADISE CENTER и SERDIKA CENTER.

В най-новия доклад на Colliers за пазара на модерни търговски площи* се отбелязва, че общото предлагане в България е 736 860 кв. м.

Преобладаващата част от него, в размер от 400 660 кв.м., е съсредоточено в София. Оставащото е разпределено между Варна (83 000 кв. м), Бургас (65 000 кв. м) и Пловдив (52 500 кв. м).

През разглеждания период, активността в усвояването на площи е най-голяма в София, където е нараснала с 12% (18 275 кв. м), следвана от Бургас (6 120 кв. м).

По отношение на търсенето, биг-бокс сегментът продължи да бъде активен, като значителен брой новооткрити локации има в сектора на хранителните вериги (24), следван от този на дрогериите (9).

Някои от новите марки за българския пазар през разглеждания период са: AREA 52, Navigare, Tudors, Dsquared2, Roberto Botticelli, Penti, Salad Box, Gloria Jean’s Coffees, КAM, Rossetta.

Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори.

Движението на наематели на главните търговски улици в София отбелязва незначително увеличение от 3% през първата половина на 2017 г. до 6% през втората, като се наблюдава ясно изразено повишаване на наемните нива спрямо 2016 г.

Наемите на главните търговски улици в големите градове в България като цяло регистрират ръст. В София те са 49 евро на кв. м, в Пловдив – 22 евро на кв. м, във Варна – 20 евро на кв. м и в Бургас – 21 евро на кв. м.

При модерните търговски центрове в София посоката на развитие на параметъра е същата. Там наемните нива са 39 евро на кв. м за разглеждания период. В другите основни градове стойностите им се запазват без промяна, в диапазона 25 – 27 евро на кв.м.

Разнообразният микс от наематели продължава да е пресечна точка във възгледите на посетители, търговци и собственици за това какво трябва да се доразвие в търговските центрове. Най-търсената категория в търговски център е „Мода“, която има по-голяма тежест при определянето на микса от наематели.

През 2018 г. Colliers очаква динамика на пазара на търговски площи, в резултат на смяната на собствениците на някои търговски центрове. Тя може да се изразява в промени в търговския микс, физически преустройства и реконструкции.

Основното предизвикателство пред моловете ще бъде увеличаване честотата на посещения, което има директно отношение към новите тенденции на персонализирано пазаруване и развитието на хибридни търговски формати.

Атрактивността на търговските паркове се увеличава. Очаква се разнообразяване на търговския им микс с нови категории.

* В анализа са включени търговски центрове над 10 000 кв. м.