Магазин на Витошка ще ви струва 49 евро на кв м, в мола - 39 евро

2089
Магазин на Витошка ще ви струва 49 евро на кв м, в мола - 39 евро

© Instagram

Изминалата година се характеризира с активен инвестиционен интерес към търговски центрове, сочи доклад на Colliers. Бяха сключени транзакции с рекордни за страната за последното десетилетие обеми.

С приоритет за инвеститорите бяха търговските площи, по-конкретно шопинг моловете. Сред най-значимите сделки в сегмента са продажбите на PARADISE CENTER и SERDIKA CENTER.

В най-новия доклад на Colliers за пазара на модерни търговски площи* се отбелязва, че общото предлагане в България е 736 860 кв. м.

Преобладаващата част от него, в размер от 400 660 кв.м., е съсредоточено в София. Оставащото е разпределено между Варна (83 000 кв. м), Бургас (65 000 кв. м) и Пловдив (52 500 кв. м).

През разглеждания период, активността в усвояването на площи е най-голяма в София, където е нараснала с 12% (18 275 кв. м), следвана от Бургас (6 120 кв. м).

По отношение на търсенето, биг-бокс сегментът продължи да бъде активен, като значителен брой новооткрити локации има в сектора на хранителните вериги (24), следван от този на дрогериите (9).

Някои от новите марки за българския пазар през разглеждания период са: AREA 52, Navigare, Tudors, Dsquared2, Roberto Botticelli, Penti, Salad Box, Gloria Jean’s Coffees, КAM, Rossetta.

Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори.

Най-скъпата търговска улица в Европа вече не е в ПарижА коя е най-скъпата търговска улица в света?

Движението на наематели на главните търговски улици в София отбелязва незначително увеличение от 3% през първата половина на 2017 г. до 6% през втората, като се наблюдава ясно изразено повишаване на наемните нива спрямо 2016 г.

Наемите на главните търговски улици в големите градове в България като цяло регистрират ръст. В София те са 49 евро на кв. м, в Пловдив – 22 евро на кв. м, във Варна – 20 евро на кв. м и в Бургас – 21 евро на кв. м.

При модерните търговски центрове в София посоката на развитие на параметъра е същата. Там наемните нива са 39 евро на кв. м за разглеждания период. В другите основни градове стойностите им се запазват без промяна, в диапазона 25 – 27 евро на кв.м.


През 2017 г. Colliers и GfK за втори път проведоха изследване на търговските центрове в София. В него се включиха собственици, наематели и посетители. Сред ключовите изводи от проучването са, че е налице разместване в подреждането на петте най-популярни проекта в София.

Разнообразният микс от наематели продължава да е пресечна точка във възгледите на посетители, търговци и собственици за това какво трябва да се доразвие в търговските центрове. Най-търсената категория в търговски център е „Мода“, която има по-голяма тежест при определянето на микса от наематели.

През 2018 г. Colliers очаква динамика на пазара на търговски площи, в резултат на смяната на собствениците на някои търговски центрове. Тя може да се изразява в промени в търговския микс, физически преустройства и реконструкции.

Основното предизвикателство пред моловете ще бъде увеличаване честотата на посещения, което има директно отношение към новите тенденции на персонализирано пазаруване и развитието на хибридни търговски формати.

Атрактивността на търговските паркове се увеличава. Очаква се разнообразяване на търговския им микс с нови категории.

* В анализа са включени търговски центрове над 10 000 кв. м.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Едно от най-добрите депозитни предложение за парите ви

Депозитът „Всичко е точно“ е специално за вас