Пазарът на площи в модерните търговски центрове* у нас навлиза във фаза на зрялост, показва последният доклад на Colliers International. За това свидетелстват редица фактори.

Общото предлагане остава на нивата си от втората половина на 2017 г. – 400 660 м2. Търсенето продължава да е концентрирано върху утвърдените проекти (с нива на заетост над 95%) и значително надвишава предлагането в тях.

14% от усвоените търговски площи през периода са в резултат на вътрешно разместване на вече съществуващи наематели в търговските центрове.

Показателно за фазата на развитие на пазара на търговски площи е и задържането на наемните нива на стойностите им от предходното полугодие. Търговските центрове поддържат наеми от 39 евро за кв.м. на месец.

При главните търговски улици обаче, се наблюдава 12% ръст - от 49 евро на кв.м на месец през 2017 г. на 55 евро на кв.м на месец през 2018 г. Основна причина за това покачване е недостигът в предлагането на търговски площи на бул. „Витоша“.

При „биг-бокс“ форматите най-активно се развиват хранителните вериги, които продължават да откриват нови обекти в страната. През разглеждания период това са Lidl, T-market и Billa. Освен с разрастване по отношение на брой локации, хипер- и супермаркетите въвеждат и нови концепции.

Подобно е развитието и при търговските паркове. През първото полугодие на 2018 г. Retail Park Sredets разнообрази търговския си микс, като добави към наемателите си българската верига супермаркети CBA и магазините за осветителни тела Eltron.

През следващото полугодие шопинг центровете ще продължат да се фокусират върху оптимизация на търговския си микс, която ще включва и преустройства и реорганизации на
пространствата. Делът на сектор „Забавление и свободно време“ ще нараства все повече, както като част от концепцията на моловете, така и като цяло на пазара.

През първата половина на 2018 г. на българския пазар стъпиха нови международни марки – NYX, Sinsay и The Body Shop, очаква се и други да последват примера им и да открият локации в България.

*В анализа са включени търговски центрове над 10 000 кв. м