Неговата компания продава 100 хил. имота у нас

14730
Неговата компания продава 100 хил. имота у нас

Михаил Чобанов е основател и собственик на BULGARIAN PROPERTIES, водеща агенция за недвижими имоти в страната и една от първите технологични имотни компании. Той е и строителен предприемач със създадени емблематични комплекси в София и в морските ни и ски курорти.

Не дава често интервюта, но въпреки това не отказа разговор с екипа на Profit.bg.

Вижте какво сподели Чобанов за историята на компанията, тенденциите в жилищното строителство, търсените имоти днес и кои са водещите чуждестранни купувачи в страната.

"Стартирахме преди 15 г., бяхме в една стаичка на ул. Алабин“, спомня си той за старта на агенцията. "Усетихме зараждането на чуждестранния пазар и го използвахме по най-добрия начин".

Първата сделка

Английски клиент закупи от нас 5 апартамента в самия център на Банско. Комплексът бе на етап строителство, т.е. може да се каже, че първата ми сделка бе на „зелено“.

За жилищата той заплати 100 000 долара. Получената комисионна реинвестирах – купих си лаптоп и автомобил втора употреба, с който се отправих към морето, за да развивам бизнеса.

До края на лятото вече бях направил 300 сделки и разполагахме с 15 офиса в цялата страна.

Пробивът

"По-малко от година след стартирането на бизнеса, ние имахме собствен акаунт мениджър от страна на Google, който работеше за нас. Именно това беше нашият голям пробив, който направихме по времето на първата технологична революция в имотния бизнес – позиционирането ни в интернет.

През 2005 г. у нас дойде вицепрезидент на Google, който отговаряше за Европа, Африка и Близкия изток.

Той даде пресконференция в България, на която го попитаха дали има интернет бизнес в България, а той отговори – BULGARIAN PROPERTIES, което беше страхотно признание от такова ниво. А тогава Google беше всичко", споделя Чобанов.

Всяка година около 50 националности купуват имот от нас. Цялостно през годините нашите клиенти са от над 100 държави. Това е една огромна мисия за популяризация на България в цял свят, допълва той. 

Първата година

В първата година, в която правихме бизнес, ние вече обикаляхме Европа по семинари и изложения. Когато отивахме в даден град, виждахме, че залите са пълни, разказва основателят на BULGARIAN PROPERTIES.

Интересът бе по-голям, отколкото можехме да поемем.

Година след създаването вече имахме над 30 офиса в цялата страна и тогава целият пазар беше наш, спомня си още той.

Станахме изключително популярни във Великобритания и Ирландия, давахме интервюта за най-големите британски медии, участвахме в снимките на телевизионни продукции. 

Екипът

Минахме през много неща за тези 15 години и една от причините, поради която сме тук, е че още в самото начало имахме щастието да създадем страхотен екип.

Виктор и Полина (бел. ред. Виктор Вучелийски и Полина Стойкова) са от ден първи с нас. Тогава те бяха млади студенти, а днес - 15 години по-късно, те са съдружници във фирмата.

Виктор е търговски директор, а Полина – изпълнителен директор. На практика текучество няма при нас. Опитваме се да запазим атмосферата и усещането за семейство и семеен бизнес.

През годините

"Бизнесът много еволюира през годините – от фирма лидер на английския и ирландския пазар, ние винаги се носехме на гребена на вълната и се опитвахме да открием следващия и следващия пазар. Това ни помогна дори и в трудните години да надградим бизнеса", казва Чобанов.

Ние усетихме зараждането на полския пазар и го използвахме по най-добрия начин през 2006/2007 г. Тогава имаше силни импулси в доста държави – Словакия, Белгия, Холандия, които също използвахме максимално добре.

В един момент, когато започна финансовата криза, ние бяхме изключително добре представени в Русия. От 2005 г. имахме офис в страната и ходехме по изложения. Когато през 2008/2009 г. англичаните - от 90% наши клиенти паднаха до точката на замръзване - до нулата, тогава ние бяхме много силни на руския пазар и пренасочихме целия си бизнес натам.

Пазарът в България

Нашата компания бе насочена като фирма за недвижими имоти основно към чужденци, научихме как да правим бизнес на европейско ниво и впоследствие се позиционирахме и на българския пазар. От 2007 г. сме активни и сред българските купувачи и към днешна дата имаме изключително добър баланс на сделките, които правим.

Ако вземем например София, ние сме много горди от микса от клиенти, който имаме. Една част от клиентите са от София, втора – от провинцията, трета – чужденци и четвърта са българи, живеещи в чужбина.

Българите са най-активните купувачи днес на пазара, но в офисите ни в Банско и Слънчев бряг доминират чуждестранните купувачи.

Какво търсят днес хората?

Купувачите осъзнават какво искат. Те са готови да заплатят цената тогава, когато техните очаквания се срещнат с качеството на предлагания продукт, което е изключително важно.

Давам пример с Vitosha View. При стартирането му цените в квартала бяха 800-850 евро на кв.м. Типичното ново строителство беше най-обикновена сграда, дограма и т.н., или иначе казано - голяма част от това, което ни заобикаля.

Ние решихме, че това не е продуктът, който искаме да предлагаме на клиентите и искаме да оставим след себе си като заобикаляща среща.

Насочихме се към съвсем различен клас проект – с окачена фасада, осемместни асансьори, в които да могат да влязат две детски колички, с френски прозорци, трислойни стъклопакети в дограмата, предварително изградени тръбни пътища на климатиците, които да скрият гарантирано завинаги външните тела на климатиците по сградите.

Клиентите са интелигентни. Когато продуктът на пазара носи съответните качества и гаранции със себе си, българинът е готов да го заплати.

Отминават времената, когато думите София и ново строителство са достатъчни сами по себе си. В момента има списък от критерии, изисквания и очаквания, които купувачите имат към офертите на пазара.

Дори и когато говорим за среден и нисък клас на новото строителство, вече има определени стандарти, които се залагат като задължителни.

Пазарът в едно изречение: динамичен, интересен, все по-красив и непреходен, казва Чобанов. Според него, най-често клиентите търсят жилище в южен квартал, до 70 000 евро за двустаен и до 100 000 евро за тристаен апартамент.

Сделките в последната година

Около 60% от сделките днес в София са с имоти ново строителство. В Пловдив също по-често се купуват нови имоти, докато при ваканционните имоти сделките са на вторичен пазар.

Добавяме по 20 националности на месец и общо 50 за година за страната. За 2017 г. най-много сделки имаме с купувачи от Великобритания, Русия, Гърция, Германия, Украйна, Италия, Холандия и др.

Най-предпочитаните квартали в София днес

Южните квартали са най-предпочитаните от купувачите в последните години. Основната причина е генералната инфраструктурна обезпеченост.

Там са разположени трите основни лъча, излизащи от центъра – бул. България, бул. Черни връх и бул. Симеоновско шосе, заедно с изградената Южна тангента.

Втората причина е непосредствената близост до планината.

Развиващите се квартали

Много е просто да се види кои ще са следващите квартали в София с бурно развитие. Всеки може да отвори Google Maps и да види къде са районите със свободни незастроени зони.

В този ред на мисли, лявата част на Кръстова вада има голям потенциал, също и в кварталите Витоша и Малинова долина има много незастроени зони.

Бизнесът изпреварва общината и отново давам пример за Кръстова вада, където водим разговори с училища, детски градини и супермаркети за присъствие в тези квартали.

Общината се опитва да помага, в момента се изгражда нова детска градина в района, споделя Чобанов.

Вижте топ оферти ново строителство в София

Ниските лихви

Това е 50% от причината за случващото се в момента. "Моят дом, моята крепост" е ключово за българина.

Ниските лихви означават по-голяма достъпност, а по-високите цени на имотите се определят както от постоянно надграждащите се нормативни изисквания за обезпечаване на обектите, така и от цялостно развитие на самите проекти.

Инвестиции в имоти

Имотите се делят на два типа - такива, които се купуват за живеене и инвестиционни имоти, които имат няколко подвида. Едните са покупка за децата, които не са достатъчно големи, за да ги ползват в момента.

Има клиенти, които купуват с цел отдаване под наем, но имайки идеята да се върнат да живеят в него в бъдеще (от провинцията или чужбина).

Около 5% е доходността от инвестиции в имоти в София днес, споделя Чобанов, но допълва, че това е така, ако имотът се закупува със собствени средства и след приспадане на всички разходи.

Има и клиенти, които купуват първи имот със собствени средства, ипотекират го и след това купуват втори или трети, с цел отдаване под наем.

Имотите по морето

Българите търсят обикновено имот за между 20 и 30 000 евро на брега на морето. Сред другите им желания често са жилището да е обзаведено и с ниска такса за поддръжка.

Вижте топ оферти на морето

BULGARIAN PROPERTIES днес

Днес BULGARIAN PROPERTIES е една от водещите агенции в България. Компанията непрекъснато се развива и предлага пълен спектър от имоти в София и цялата страна, като оперира във всички сегменти на имотния пазар – ново строителство и имоти на вторичен пазар в големите градове, ваканционни имоти в морските и ски курортите, луксозни имоти, търговски и офис площи, парцели за строителство, селски къщи, земеделски земи и много други.

Компанията е изключително успешна в продажбите на имоти ново строителство, като е доверен партньор на строителните предприемачи поради отличната комбинация от опита на строителния предприемач Михаил Чобанов, успешната агенция и големия опит в продажбите. 

Какви бяха цените на имотите у нас преди 15 г.Интересна информация

По случай своята 15-а годишнина от компанията възстановиха първия си сайт. На него могат да се видят и цените на имотите от 2003 г. в страната, когато масово имотите в София са с цени от около 300 долара на кв. м., а жилищата в центъра са се предлагали на нива от около 500 долара за кв. м. 

Чобанов споделя още, че за тези 15 години компанията му е обявила 100 хил. имотни единици. Че и малко повече. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg