Технологиите заемат все по-голямо място в нашето ежедневие и все повече ще променят имотния пазар.

Засега у нас все още няма компания, която да доминира на този пазар благодарение на дадена технология, но може би това предстои, по примера на Airbnb или Uber. Това коментира председателят на съвета на директорите на Leno адв. Николай Поппалов, който взе участие в 12-ото издание на финансовия форум Шумът на парите.

"Всеки може да снима апартамента с телефона си, да въведе данните в някое мобилно приложение и да го пусне за продажба. Но също така би било хубаво да получи и оферта за този апартамент до няколко минути, която да бъде съобразена с пазарните равнища.

В България вече има такива компании, които работят по модела "instant buyer". Това е технологична компания, която е специализирана в недвижимите имоти и участва като купувач на пазара. По този начин тя осигурява едно добро преживяване за потребителите и за продавачите", коментира Поппалов.

По думите му, целият фокус на бизнеса е насочен натам - всичко да бъде дистанционно, да става мигновено и хората да са максимално информирани, а това се случва единствено през иновациите.

"Leno е една от компаниите, които се занимават с тази дейност в България, но все още има голям потенциал за нови разработки в сферата на автоматизираните оценки на имотите, софтуер за проследяване на пазара и ликвидността.

Благодарение на технологиите, ни очакват много интересни години. Ние, например, от 7 години се занимаваме с алтернативно ипотечно и бизнес кредитиране. Имаме само два офиса, а оперираме в цялата страна", коментира още председателят на съвета на директорите на Leno.

Той уточни, че една имотна сделка не може да се случи изцяло по дигитален път, поне засега. Необходимо е посещение на нотариус, да се подпише определен набор от документи на живо и т.н. Но целият предварителен процес, който понякога е много сериозен и дълъг, може да се случи изцяло дистанционно. А за хората, които купуват от чужбина, това, в повечето случаи, е единственото решение.

"Чуждестранните инвеститори и ваканционните имоти са важни за пазара, но според мен ключовото е да обърнем внимание на хората в България и тези, които искат да закупят собствено жилище. Въпросът е как да се създадат иновации, които да им помогнат да го направят.

През последните 20-25 години в България имотите се купуват по един и същи начин - със спестявания, с кредити или комбинация между двете. За много хора този модел работи достатъчно добре - лихвите са ниски, близки са до средните за Европа. Но за друга той не е подходящ", смята Поппалов.

"Необходими са някакви иновации на държавно ниво или от частния сектор, които да позволят на тези хора да придобият собствено жилище. Във Великобритания има инициатива за гарантиран жилищен кредит. При него купувачът влиза с 5% самоучастие и останалите 95% се гарантират от държавата и се отпускат през търговските банки. Реално, проблемите при покупка на имот в България и във Великобритания не са много различни", каза още той.

Той заяви, че Leno през последните седем години инвестира именно в намирането на решения на тези проблеми, като резултат от работата на компанията е нейният нов продукт, базиран на модела "rent to buy" ("наеми, за да купиш").

"При този модел клиентът си избира имот и ние го купуваме за него моментално. Той влиза да живее в имота под наем и когато е готов, откупува имота си от нас. Така той няма нужда от самоучастие или от банков кредит, всичко става ведната и няма опасност да изпусне сделката. Клиентът има право да подобрява имота и да прави каквото си поиска в него", обяснява Поппалов.

Обикновено процесът от момента на влизане в имота до откупуването му отнема около три години.