2011 г.- първата година без нито един нов мол

4123
2011 г.- първата година без нито един нов мол

2011 г. е първата след бума на имотите, през която не отвори врати нито един мол. За сметка на това годината бе под знака на хипермаркетите, които продължиха експанзията си както в големите, така и в по-малките градове. Това отчита доклад на GVA Sollers Solutions за пазара на търговски площи в България през 2011 година. С какво още се отличи 2011 г. и какви тенденции се очакват през 2012 г, вижте по-подробно:

Година без нито един новооткрит мол

За разлика от 2010 година, когато България беше на пето място в света по най-голям обем новооткрити площи в търговски центрове, през 2011 в страната не отвори врати нито един нов мол. Така общият обем на търговските площи в завършени шопинг центрове остава непроменен и възлиза на 599 490 кв.м, от които 173 660 кв.м в столицата, а страната ни остава на последно място в Европа по показателя търговска площ в модерни шопинг центрове на 1 000 души население. Към края на годината средно за страната той възлиза на 81.4 кв.м..

Причина за липсата на нови търговски центрове бе свръхпредлагането в резултат от бума, изключително тежката ситуация за инвеститорите в страната, както и трудно прогнозируемата икономическа ситуация, не само в България, но и в Европа. Много инвеститори предпочетоха да изчакат, което доведе до замразяване на редица проекти за молове, включително и на някои в напреднал етап на строителство, както и отлагане на откриването на напълно готови проекти, които останаха затворени заради липса на наематели.

Точно тази обстановка постави пред инвеститорите дилемата дали да стартират с риск за ниски наемни нива, лоши договорни условия и ниска възвращаемост, или изобщо да не успеят да реализират проекта поради заемане на сериозни пазарни позиции от конкурентни проекти.

Последното е и основната предпоставка за осезаемото раздвижване на пазара на търговски площи в страната през изминалата година: за първи път от няколко години се появиха нови проекти за шопинг центрове, а няколко бяха размразени. Общият обем на изграждащите се търговски площи в модерни шопинг центрове към края на периода е малко над 280 000 кв.м, като по-голямата част от тези центрове са планирани да отворят врати през 2012 година.

През 2011 г. пазарът на шопинг центрове в България бе белязан и от още едно важно събитие – първият фалит на мол в страната. Става въпрос за Мол Марково Тепе в Пловдив, чието проблемно строителство и забавена реализация принудиха инвеститорите да го предадат в ръцете на кредитиращата го банка.

Една от основните тенденции в сегмента е понижаването на събираемостта на наемите. Трудности при събирането им има в цялата страна, с изключение на столицата.

През 2012 г. се очаква, че част от търговските центрове (главно тези от регионален тип) ще променят концепцията си и ще се специализират по-тясно, т.е. в страната ще се появят първите тематични шопинг центрове.

Опразнени търговски улици

Все по-често се забелязват празни търговски помещения по централните улици в градовете. Голяма част от наемателите предпочитат да преместят бизнеса си в големите търговски центрове, следвайки пренасочването на клиентите от улицата към шопинг центровете. Лошата инфраструктура и малките площи също са фактор, който намали атрактивността на търговските улици.

Пример е главната търговска улица в София – бул. Витоша, която отчита понижен интерес заради продължаващия строеж на метрото, който направи улицата неприветлива за разходка за столичани, както и трудният достъп до нея. Дори голямото намаление в наемните цени на някои помещения не успя да задържи някои от търговците в района.

В централната част на Варна също има свободни търговски площи. Главната търговска улица на морската столица – бул. „Княз Бориз I”, става все по-негостоприемна за жителите и гостите на града, поради недобрата поддръжка.

Обратно главната търговска улица на Бургас – Александровска, се превърна в още по-приятно място за разходки след подмяната на настилките, декоративните цветни мозайки, новата декоративна растителност и паркова мебел. Подобни мероприятия влияят положително и на пазара на търговски площи в района.

За столицата най-атрактивните локации остават бул. Витоша (макар и с по-слаб интерес), ул. Граф Игнатиев, ул. Алабин и Солунска в търговската си част, бул. Патриарх Евтимий, бул. Васил Левски и бул. Стамболийски. Засилен интерес през 2011 година се забелязва и към бул. България в София. За Варна най-привлекателни локации са бул. Княз Борис І, както и търговските части на бул. Владислав Варненчик и бул. Сливница.

По-достъпните цени на главните търговски улици ще ги направят през 2012 г. отново привлекателни за заведенията, за сметка на търговията на дребно. Основна пречка тук би била малката площ на помещенията и „раздробяването” на площите през последните години с цел по-лесното им отдаване под наем.

Въпреки това търговските центрове ще станат още по-предпочитани пред т.н. главни улици, и за търговци, и за крайни купувачи.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Владимир Йосифов
# 0
15:04 | 17 April 2012
Някои от Собствениците на магазини на бул. Витоша в София не са обмислили ситуацията . Ако преди няколко месеца бяха предоговорили наема за последните месеци на ремонта нямаше магазините им да стоят празни. Не се разделяйте със старите наематели докато не сте намерили новият ДОБЪР наемател. --- Скоро дадох под наем магазин след ПРЕСЯВАНЕ на кандидати и преговори 8 / осем / месеца !!! Да, намерих добър наемател, дълъг срок, гаранции за коректност, ремонт за сметка на наемателя, стабилно име, което е добре за имота и ... Но цели осем месеца търсене. --- Ако давате под наем добър имот за дълаг срок - ще може да отделите пари за търсене на следващ добър наемател и няма да ви извиват ръцете всякакви хора . --- Ако искате аз, Владимир Йосифов от БРЯГ ИМОТИ, да представя имота Ви на пазара, обадете се на телефони: 0895417497 ; 0878932857 или пишете на: contact@vladimirproperty.com
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg