5 пъти повече търговски площи през 2010 г.

1711
5 пъти повече търговски площи през 2010 г.

В унисон с тенденцията от цялата 2010 г. последното тримесечие отново се характеризира с рекорден обем ново предлагане - 108 300 кв.м, се посочва в анализ на пазара на търговски площи, изготвен от Фортън Интернешънъл.

Въпреки финансовата криза и проблемите с отдаването, три нови търговски центъра отвориха врати в страната (Галерия Стара Загора - 25 000 кв.м отдаваема площ; Варна Тауърс - 30 000 кв.м и МегаМол Русе - 17 800 кв.м).

Мол Русе (35 500 кв.м) също беше завършен, като за момента от площите в мола функционират само хипeрмаркет Карфур и киносалоните на Cinema City. Причината за този бум е традиционно повишеното потребление в края на годината, на което разчитат и инвеститорите, и наемателите на търговски площи, за да си осигурят силен старт.


„Ръстът в обема на новите търговски площи на годишна база за 2010 г. е почти 5 пъти спрямо 2009 г.", коментира Димитър Киферов, мениджър търговски площи във Фортън Интернешънъл. „Общо 346 300 кв.м в 10 нови търговски центъра са излезли на пазара през изминалата година. За сравнение за целия период 2006-2009 г. новото предлагане в сегмента беше 211 200 кв.м".

Строителството на всички реализирани молове е започнало преди кризата. Проектите в процес на изграждане вече са далеч по-малко, като при доста от тях се очаква забавяне в сроковете на завършване поради проблеми с финансирането или отдаването под наем. Единствено в София търговските площи (186 000 кв.м) са с висока заетост и пазарът е толерантен към развитието на нови проекти. Доказателство за това е напредващото изграждане и отдаване под наем на Парадайз Мол (75 000 кв.м).

„От есента на 2010 г. наблюдаваме съществено покачване в интереса на търговците спрямо новите молове, но все още общият обем на сключените сделки е под очакванията на наемодателите", коментира Киферов. „Това доведе и до стабилизиране на наемните нива на постигнатите през последното тримесечие стойности и очакванията ни са в средносрочен план те да се запазят."

През 2010 г. като цяло наемните нива бяха нестабилни, като отчетеният спад на годишна база е около 30% за търговските центрове в столицата и близо 40% за тези в другите големи градове.

Наемите на главните търговски улици продължиха сериозно да падат и през тази година, като понижението е от порядъка на 29% в София и над 44% в страната.

„Считаме, че в този подсегмент няма основание за продължаване на негативните тенденции, тъй като постигнатите нови нива вече са приемливи за търговците", допълва Киферов.

Няколко търговски проекта на инвестиционния пазар са в процес на дю дилиджънс, като е възможно сделките по тях да бъдат финализирани през първото тримесечие на 2011 г. Инвеститорите проявяват интерес не само към търговските центрове, но и към ритейл парковете и т.нар. big box магазини.

Българският бизнес

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Trisha
# 0
01:07 | 26 July 2012
It's a pleasure to find smeoone who can think so clearly
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg