На три строителни площадки в София не разбраха за олимпийските игри. Докато другите нации се надпреварваха за медали във Ванкувър, в столицата трескаво се довършваха молове и аутлети.

Свирепа конкуренция между търговските центрове се задава в следващите седмици. В битката за Негово величество клиента ще влязат три нови обекта. По реда на откриването това са "София аутлет център" (5 март), в който акцент ще са стоки с по-ниски цени, търговският комплекс "Сердика център" (16 март) и мол "Карфур Цариградско" (21 април).

Войната между германско-австрийския "Сердика" и френско-гръцкия "Карфур" досега се водеше чрез... прессъобщения. Първите "снаряди" отекнаха през 2007 г. Първо единият обяви, че ще е най-голям у нас по брой магазини (210). Другият отговори, че ще е №1 по търговска площ (66 000 кв. м).

Битката се нажежи в понеделник, когато югоизточната фасада на х-л "Плиска" бе покрита с гигантска реклама на "Сердика център". Платното е с площ близо един декар и се забелязва с невъоръжено око, ако застанете пред... мола на "Карфур". Агресивно!

Ефектът е все едно най-големият ви конкурент да се появи на билборд срещу вашия офис.

Рекламата се вижда и ако пътувате по бул. "Цариградско шосе" в посока от жк "Младост" към Орлов мост. А не е тайна, че от "Карфур" също се целят в жителите на втория по големина столичен комплекс - "Младост".

Сега се чака отговорът на "Карфур" - маркетинг стратегията им за откриването е забулена в мъгла. По неофициална информация замисълът е да опаковат съседната недовършена сграда на Софийския университет с гигантска торбичка за пазаруване. За идеята се чака одобрение от собствениците на мола.

В последните две години около аутлет центъра зад хипермаркета "Метро" се шумеше най-малко в сравнение с гигантите "Сердика" и "Карфур". Строителството напредваше тихичко и ето че изведнъж обектът изпревари конкурентите за деня на откриването.

Без да го афишират официално, от "София аутлет център" разчитат на тактиката "Двама се карат, трети печели". Обектът се цели в по-различен търговски сегмент - да привлече клиенти чрез атрактивни намаления и колекции от минали сезони на по-ниски цени.

От мениджмънта обещават всекидневно да има отстъпки между 30% и 70%. По данни на управляващото дружество GVA Grimley в източноевропейските аутлет центрове има ръст на продажбите през 2009 г. Не въпреки кризата, а заради нея.

Силен коз на софийския аутлет център е времето, в което отваря - период на спаднало потребление, търсене на по-евтини стоки и растяща конкуренция между търговските центрове. В столичния комплекс ще има над 80 магазина на площ от 15 000 кв. м плюс най-големия магазин за вино в страната.

От известно време аутлет търговията е позната на фешън феновете у нас. В столицата подобни магазини са накацали покрай главните търговски улици, на бул. "България" и до Южния парк.

В аутлет центровете се предлагат не само остарели колекции. Много модни марки развиват паралелно и двата формата - ритейла и аутлета. Правят се различни модни линии за двата типа, отделни поделения се грижат за продажбите.

Аутлетите са донякъде застраховка на създателите на облекла, които експериментират и въвеждат нови линии. Примерно - фирма пуска този сезон дънки с ниска талия. През следващата година същата компания атакува пазарите с панталони с висока талия, които обаче нямат същия успех. Но междувременно аутлет магазините на фирмата продължават успешно да продават дънки с ниска талия. По този начин модната верига намалява риска от евентуален неуспех.

Източник: в. Труд