България е с най-малко площи в модерните търговски центрове и магазини на човек от населението в Европа, показва доклад на консултантската британска компания Jones Lang LaSalle.

Разликата между първия в класацията - Швеция, и България е повече от 30 пъти. Това показва, че пазарът на търговски центрове в страната тепърва предстои да се развива.

Според данните от изнесения доклад на 1000 човека в България се падат грубо около 15 кв. м модерна търговска площ.

Средният показател за Европа е на 1000 човека да се полагат 170-180 кв. м търговска площ. Най-голям избор на магазини има в Швеция, където съотношението е 420-430 кв. м на 1000 човека.

Общо осем страни са над средното съотношение между площ и население и при тях на 1000 човека се падат между 170 и 430 кв. м.

Единственият представител от Централна и Източна Европа в тази група е Чехия, при която 1000 души могат да пазаруват средно в 170-180 кв. м. Под средното ниво остават страни като Италия, Германия, Белгия.

Близо до съотношението на България е и това в Румъния, имайки предвид обаче, че там населението е значително по-голямо. Според доклада 1000 румънци могат да пазаруват в средно 20 кв. м.

Отдолу нагоре в класацията се подреждат Русия, Украйна, Турция, Гърция и Словакия.

Българският пазар започна да се отваря за търговски центрове от малко повече от година, когато в София заработиха първите търговско-развлекателни центрове от типа мол.

Вече освен в столицата София, обекти от този тип работят и във Варна, Велико Търново, Пловдив, Стара Загора и Русе.

Специалистите очакват тази година слабо развитие на пазара на търговски площи, защото повечето проекти още се строят.

Очакванията обаче са силно конкурентна да е 2009 г., за когато е планирано отварянето на голяма част от новите молове.